Pages

Wednesday, March 4, 2009

INTERVIU. Ion Antonescu de la Marshal Turism explica cum au devenit romanii romi si cere revenirea la termenul clasic de "tigan"

Odata cu conflictul dintre Romania si Italia in privinta infractionalitatii, revine in discutie acut termenul de rom. Este chiar o asa de mare problema folosirea lui?
N-as vrea sa vorbesc despre acest subiect, dar m-am intors recent dintr-o excursie facuta in strainatate, in care am fost cu niste prieteni. Una dintre familiile de romani (sot si sotie) a avut disconfortul si neplacerea sa aiba in avion locurile, unul in spatele celuilalt. Aflandu-ne intr-un Air France, prietenul l-a rugat in franceza pe ocupantul locului de langa el sa faca schimb de locuri. Inainte de a raspunde, francezul l-a intrebat din ce tara este... Dupa ce i-a spus Romania... barbatul a replicat: "A, roma?" (A, tigan?) si a refuzat schimbul. Sunt convins ca schimbul ar fi avut loc, daca era vorba de alta tara.

De unde vine cuvantul roma?

In 2002, cand eram secretar de stat la Ministerul Culturii si Cultelor, am citit in Cotidianul un articol luat de pe site-ul unei Universitati din Texas care vorbea despre Romania. Toate referirile din articol la Romania si roman erau scrise: ROMAnia. Atunci m-a preocupat sa aflu de unde vine termenul si am aflat ca ungurii spun la tigani, roma. Fac o paranteza si precizez ca admir talentul ungurilor de a-si promova ideile. Dupa cum stiti, fiecare popor are cate o denumire pentru tigani, dar se pare ca domnul Soros a putut determina Uniunea Europeana sa accepte denumirea de roma, care la inceput continea doi de "r", ce s-au pierdut intre timp. Ce am facut eu in acest sens? Dupa citirea articolului, am cerut o intrevedere (pe mai multe probleme) cu Adrian Nastase, prim-ministru pe atunci. Printre altele propuneam ca in toate buletinele si pasapoartele, la rubrica nationalitate, prescurtarea de la roman in "rom" sa se schimbe in "ro", de la Romania. Adrian Nastase a admis-o pe cea de "rou", care venea de la frantuzescul Roumanie. In acelasi timp am facut o adresa catre Comitetul Olimpic, cu cererea ca prescurtarea Romaniei sa fie "rou", nu "rom". Am facut si o adresa catre ambasadorul Statelor Unite, prin care-l informam de aceasta schimbare. Domnul ambasador mi-a multumit, spunandu-mi ca nu avea cunostinta de ea. Anul trecut mi-a plecat in interes de serviciu o salariata in SUA. Eu am o deviza in viata, dupa care ma conduc. Cred, dar verific. Am cerut sa vad ce scrie pe viza americana care i se daduse angajatei mele, si am constatat ca nu s-a schimbat aceasta denumire, propusa de mine, din "rom" in "rou". Am pus mana pe telefon si am cerut cu consulul Ambasadei SUA la Bucuresti. L-am intrebat daca stie ca in legislatia romana, prescurtarea este "rou" nu "rom". Mi-a raspuns: "Asta e politica guvernului american". Am facut din nou o adresa atat catre Ambasada SUA, si alta catre Camera Deputatilor si Ministerul de Externe roman, aratand ca Ambasada SUA din tara noastra nu respecta legile. Nu am primit niciun raspuns pana la aceasta ora.
Ideea este ca, daca nu se revine la cuvantul tigan, ceea ce s-a intamplat in avion, se va repeta in viitor si toti romanii vor fi considerati tigani.

Domnule Ion Antonescu, este chiar atat de blamabil sa fii tigan?
Eu nu spun ca-i blamabil, dar am constatat de-a lungul anilor ca toate organizatiile nonguvernamentale sau ale minoritatilor, cer numai drepturi si nu vorbesc nimic despre indatoriri. Cand indatoririle vor fi puse in aplicare, adica respectate, conform comportamentului unui cetatean european, nu va mai fi nicio diferenta intre romani si tigani.
Si cum ramane cu, (iertat sa-mi fie cuvantul) cu isteria italiana?
Nenorocirea este ca ceea ce fac tiganii de multe ori sunt gainarii (cersit, furtisaguri, mizerie) care ies la suprafata, mult mai mult, in comparatie cu faptele foarte grave ale altora. Asta se datoreaza si faptului ca sunt o etnie care deranjeaza prin modul zgomotos si suburban prin care se manifesta.
Daca ministrul de Externe, Cristian Diaconescu, va continua dialogul pe linia inceputa, sunt sanse mari sa mai aplanam o parte din conflict...

Care este dusmanul numarul 1 al politicii culturale, domnule Ion Antonescu?

Guvernantii care, din pacate cu foarte putine exceptii, nu pot lua nota de trecere la un test de cultura generala.
O sansa a Romaniei in acest moment?
Dupa mine, Romania are o sansa mare de a fi promovat turismul romanesc. Cu Elena Udrea, dar cu o singura conditie: sa-si aleaga mult mai bine consilierii. Ea stie pe ce buton trebuie sa apese, si asta nu este putin lucru..
Iolanda Malamen
Integral la Dialogurile ZIUA: In ungureste la tigan se spune roma
Foto rom: Jurnalul National

Vezi si
Actiune: Un senator propune revenirea la termenul tigan
EDITORIAL. Romul nu e chiar roman si nici Roma Rromania
Jurnalul National Special Propunere Jurnalul Naţional: "Ţigan in loc de rom ...
Jurnalul National Special REACŢII LA PROPUNEREA JURNALULUI ...
Deont-ologii fac spume:
Costi Rogozanu
Jurnalul prostiei naţionale: să schimbăm “rrom” cu “ţigan”

2 comments:

Anonymous said...

Sa stiti ca mie mi s-a intamplat asta intr-un mall din SUA. Am intrat intr-un magazin,unde patronul magazinului m-a intrebat de unde sunt. I-am raspuns ca sunt din Romania, la care el a exclamat- ah, roma, adica GYPSY. I-am spus ca nu e adevarat, ca noi nu suntem tigani, ci suntem romani. L-am intrebat el de unde este. Mi-a zis ca este din Pakistan. I-am spus ca numele de ROMA, a fost dat acum cativa ani Tiganilor,si ca lucrul acesta produce confuzie intre romani si tigani. I-am mai spus si ca tiganii=GYPSY sunt de fapt o populatie din zona Punjabi, o zona care este azi impartita intre Pakistan si India. I-am spus ca lucrul acesta este sustinut de teste genetice si de limba tiganilor care este un dialect al limbii punjabi. La care pakistanezul mi-a zis ca el este chiar din Punbaj. I-am explicat ca tiganii sunt tot de acolo si ca sunt rudele lui. Nu i-a cazut foarte bine explicatia, insa macar a avut ocazia sa afle adevarul.
Nu este prima oara cand mi s-a intamplat o astfel de faza penibila, si repet, s-a intampla in SUA, nu in Europa, adica intr-o tara in care nu a existat o campanie atat de virulenta impotriva romanilor si a Romaniei, asa cum s-a intamplat in Europa de Vest.

Anonymous said...

Intr-un anumit moment din viata mea am interactionat cu indieni, din diferite parti ale tarii lor. Dialectele vorbite erau f diferite intre ele, insa unele cuvinte erau efectiv rudele originare ale cuvintelor tiganesti. Similitudinea era atat de mare incat am exclamat. Persoanele din Bucuresti care vorbesc limba rromanes, pot spune clar ca rromanes este de fapt un dialect hidu (avand in vedere populatia crescanda de origine indiana din capitala, in ultima vreme)