Sararu in Evenimentul Zilei: "Tismăneanu a aterizat pe genunchii domnului Iliescu, apoi, la rând, pe alţi genunchi"
"Aţi fost acuzat în Raportul Tismăneanu că aţi contribuit la perpetuarea cultului personalităţii lui Ceauşescu, că aţi fost un exponent al literaturii socialiste care a dus la venerarea lui. Exponent al protocronismului, ca să citez. Aţi contestat concluziile documentului, la vremea publicării lui. Dvs. aveţi ceva să vă reproşaţi?
Trilogia Dragostea şi Revoluţia mi-a fost retrasă şi interzisă şi arsă şi în noiembrie ’89, dar interzisă şi imediat după 1990, acum crezându-se că este un omagiu adus dictaturii în timp ce înainte era considerată un denunţ al mecanismului dictatorial. În ediţia de azi, un studiu al lui Ion Cristoiu spune tot acest adevăr. Din păcate, cei tineri nu ştiu mare lucru despre trecutul apropiat, încă nu s-a scris o istorie corectă a acestui trecut apropiat iar domnul Volodea Tismăneanu nu poate ţine locul lui Dan Berindei, lui Dinu Giurescu care a şi început să scrie această istorie, al lui Florin Constantiniu, al lui Răzvan Theodorescu, al lui Buzatu, al lui Scurtu, al istoricilor, vreau să spun, nu are nici profesionalitatea, nici statura, nici căderea... şi aşa mai departe.
Domnia sa a început îndoctrinându-ne în filozofia marxist-leninistă, când ne-a îndemnat devotat să construim socialismul, apoi a plecat să se nevoiască, aşa cum zice ţăranul, în capitalismul american. Când s-a întors a aterizat pe genunchii domnului Iliescu, apoi, la rând, pe alţi genunchi, şi ne-a certat că am construit socialismul. Nu e cazul să mă opresc mai mult asupra lui, e un accident şi i-am răspuns; adaug acum că n-am fost nici membru al ,,grupului’’ protocronist. N-am fost, ce pot să fac ?"
Tismaneanu pe bloguletul lui unde scrie cu cerneala rosie ca un pionier fruntas: "Dragostea, revolutia si abjectia: Despre Dinu Sararu si alti “trepadusi de curte noua”"
"Aflu ca Dinu Sararu, nepotul lui Mihail Rosianu, eternul presedinte al ARLUS, varul lui Ionel Rosianu, cel care a fost ani de zile adjunctul lui Leonte Rautu la Sectia de Propaganda, apoi seful Departamentului Cultelor, deci Dinu Sararu, romancier de curte al clanului Ceausescu, se ocupa de mine intr-un interviu din EvZ. Nu am nici timp, nici chef sa polemizez cu aceasta epava a comunismului dinastic in faza sa cea mai penibila. Dar trebuie reamintit faptul ca Dinu Sararu a fost nu doar un trambitas de partid, un apologet al degradarii morale prezentata drept “etica si echitate socialista”, unul dintre cei mai activi membri ai nefastului grup al celor “douazeci si ceva” cum ii numea Monica Lovinescu, cei care mergeau cu jalba la Ceausescu, turnandu-si cu zel colegii din Uniunea Scriitorilor ca fac jocul Europei Libere. Sararu, Ungheanu, Paunescu, Barbu, Marcea, Purcaru, Paul Anghel, Vadim, Dan Zamfirescu, Nicolae Dragos, Nicolae Dan Fruntelata, spre a-i numi pe cei mai inversunati si agresivi, sustinuti de Mihai Dulea si Eugen Florescu.
Cu inalte protectii in Olimpul nomenklaturist, Sararu si-a dezvoltat o intreaga retea de conexiuni in lumea culturala, politica si economica, a renascut dupa 1989 ca magnat, bancher, businessman, asemeni rudelor sale mai vechi sau mai noi, travestite in juni liberali. Este unul dintre apropiatii lui Ion Iliescu. Public, deocamdata, acest fragment din articolul lui Mircea Mihaies in memoria lui Virgil Ierunca, ilustrul jurnalist si eseist, tinta infamiilor lui Sararu. Nu avea, nu are cum sa ierte crapulosul personaj faptul ca Monica Lovinescu il numara, pe drept cuvant, printre cei mai nocivi ”trepadusi de curte noua”. Textul a aparut in Romania Literara, nr. 40 din 2006. Voi reveni. “Nici unul din articolele mizerabile scrise, de-a lungul vremii, de Artur Silvestri, Constantin Sorescu, de Corneliu Vadim Tudor, de Eugen Barbu, de ideologii protocronismului de la revista “Luceafărul” nu-mi sună atât de sinistru precum un text al lui Dinu Săraru. Profitând de faptul că era un familiar al lumii din care provenea exilatul de la Paris (Virgil Ierunca se născuse la Lădeşti, în Vâlcea), fostul politruc comite una din cele mai respingătoare delaţiuni pe care mi-a fost dat s-o citesc într-o epocă în care turnătoria era la putere. Textul cu pricina, în care ura şi resentimentul se îngemănau într-o pastă rău mirositoare, încerca să-i transforme pe Monica Lovinescu şi Virgil Ierunca într-un soi de paria ce trăiau în mizerie fizică şi morală, într-un Paris în care, în viziunea lui Săraru, se acumulaseră toate ororile universului.”"
A doua zi apare un text kilometric al lui Mikiduta...
Ce il doare pe Tismaneanu? Adevarul: "Tatăl meu a fost lider PNŢ, iar al domnului Tismăneanu, kominternist"
Dinu Săraru, menţionat pe lista celor care au
susţinut regimul comunist, îl acuză de ipocrizie pe Vladimir Tismăneanu, şeful
comisiei prezidenţiale
Alcătuirea, nefericit tendenţioasă, a paginii
consacrate vineri, 13 decembrie - "Raportului comisiei prezidenţiale
pentru analizarea dictaturii comuniste", de către cotidianul
"Adevărul", pagină în care se spunea că nu am putut fi contactat, ca
şi când aş fi fugit, laş, de răspundere, dar pentru care până la urmă redacţia
şi-a prezentat, sâmbătă, 14 decembrie, fireştile scuze, la care s-a adăugat şi
"precizarea" domnului Vladimir Tismăneanu prin care se recunoaşte
diplomatic gafa redactorului amator de efecte manipulatoare, Andrei Bădin, m-au
determinat, aşa cum am promis, să intervin, într-un dialog provocat, oferind
punctul meu de vedere gazetei care poartă un nume celebru, validat de semnături
nu mai puţin celebre şi, din primii ani, de autoritatea - atât de încărcată de
obligaţii de onoare pentru cei de azi - a unui ilustru întemeietor al presei
româneşti democratice, Constantin Mile.Intervenţia mea poartă, aşadar, titlul
care se află la începutul însemnărilor de faţă şi aduce în discuţie argumente
izvorând din propria experienţă de viaţă la care, din decenţă, n-am făcut apel,
niciodată până acum, comentariile mele fiind reduse la un Post Scriptum.
Consider că paralela pe care o propun este, prin ea însăşi, viu grăitoare.
Bunicul meu, boieraşul oltean Constantin C.C.C.
Săraru, din Oltenia vâlceană de sub munte, a plecat la Războiul de Neatârnare
din 1877 şi s-a întors erou al acestui război, rănit la Smârdan, cu pieptul
plin de decoraţii, nouă, fiind apoi vizitat, pe rând, drept recunoştinţă, de
Carol I şi de I.C. Brătianu. Nu cunosc nimic despre bunicul domnului Vladimir
Tismăneanu. Tatăl meu, învăţătorul de ţară Constantin
C.C.C. Săraru, locotenent de rezervă, a căzut eroic în cel de-al doilea război
mondial, la 15 august 1941, de Sfânta Marie.
Peste trei ani, mi se pare, tatăl domnului Vladimir
Tismăneanu venea la Bucureşti, protejat doctrinar de tancurile sovietice şi
convins, fireşte, că are datoria să implementeze comunismul în România.
Tatăl meu a fost unul dintre liderii olteni ai
Partidului Naţional ţărănesc, candidat de deputat ţărănist în ultimele alegeri
româneşti democratice, interzise de Carol al II-lea.
Tatăl domnului Vladimir Tismăneanu a fost unul dintre
liderii kominternişti împuterniciţi, cum am spus, să instaureze comunismul în
România sub acoperirea tancurilor sovietice. şi a reuşit!
"Am trăit într-o mare sărăcie, după război, la
Slătioarea vâlceană"
Nu cred că e greu să se facă deosebirea dintre
sărăcia slătiorenilor şi bogăţia vieţuitorilor din Cartierul Primăverii, primii
beneficiari, desigur, ai implementării comunismului în România.
şi eu, fireşte, ca şi domnul Vladimir Tismăneanu,
care s-a bucurat şi de armătura ideologică-educaţională primită în familie, am
crezut, recunosc sincer, în soluţia comunistă a salvării şi apoi a progresului
României.
şi eu, ca şi domnul Vladimir Tismăneanu, am descoperit,
la un moment dat, ca şi alţi români, că e posibil să ne fi înşelat. Domnul
Vladimir Tismăneanu a plecat atunci în America .
Nu puteam toţi pleca în America
în ziua când am descoperit, mai devreme sau mai târziu, că ne-am înşelat.
Dânsul s-a retras în ţara
tuturor făgăduinţelor, noi am rămas să trăim cu ochii în soarele înşelătoarelor
făgăduinţe comuniste.
În această lungă pagină de istorie nefericită, care a
fost plaga comunismului în România - printre atâtea compromisuri, cedări,
umilinţe, acceptări tranzacţionale, abdicări vremelnice, de care e plină
istoria noastră începând de la Brâncoveanu, plătite toate atât de scump, cu
viaţa, mai ales - în ce mă priveşte, şi îmi cer scuze că apelez la câteva
argumente biografice, am pus suflet, tot sufletul întotdeauna, la crearea şi
denumirea Teatrului Naţional de Televiziune, la succesul Teatrului Mic şi la
crearea Teatrului Foarte Mic, 13 ani de succese însoţite de un public de mii şi
mii de spectatori, sute de mii, care au considerat Teatrul de pe Sărindar
"o oază de libertate" în Bucureşti şi în România. Spectacolele cu
"Evul mediu întâmplător", "Richard al III-lea", "Ivona
Principesa Burgundiei", "Maestrul şi Margareta", "Amurgul
burghez", "Ca frunza dudului", "Politica", "Astă
seară stau acasă", "Nişte ţărani", acesta din urmă jucat nouă
ani cu casa închisă, reprezentaţiile de la naţionalele din Timişoara, Iaşi şi
Cluj, "protejate" de avalanşa publicului cu pază miliţienească, toate
aceste spectacole au fost urmate de anchete de stat şi de securitate, culminând
cu ancheta de securitate a spectacolului "O scrisoare pierdută", unde
se parodia dictatorul, întruchipat de Leopoldina Bălănuţă - Agamiţă Dandanache
în travesti -, mutând cu bagheta casele din Centrul Civic. Au fost ani de dans
pe sârmă ai directorului teatrului, de cumplită uzură nervoasă, de umilinţe
cumplite în faţa cenzurii, cărora le urma, de atâtea ori, îngenuncherea în faţa
dictaturii. şi azi, ca şi atunci, când ne apărau aplauzele incendiare ale
publicului, ştiu că a meritat şi că am avut dreptate să nu abdic, pentru că,
numai şi astfel, aici nu a fost o Siberie culturală.
"Am rezistat"
Am scris atunci "Nişte ţărani" în care am
denunţat - în 1974! - tragedia colectivizării, am scris "Clipa" în
care am vorbit deschis - în 1976 - despre lagărele comuniste şi despre frica
paralizantă cu care a fost îngenuncheat, la începuturile implementării
comunismului, un popor, am scris trilogia "Dragostea şi Revoluţia",
în care am descris prăbuşirea prin implozie a dictaturii comuniste în România,
triologie interzisă în noiembrie 1989 şi trimisă la ars, salvată în depozite de
un funcţionar curajos, interzisă şi în 1990, ca şi autorul, retipărită, în
sfârşit, acum în deplină libertate.
Am rezistat. Afară de Slătioara, nu aveam unde să mă
duc. Dacă pentru această zbatere trebuie să fiu infamat de către domnul
Tismăneanu drept kulturnik, înseamnă, neapărat, că trebuie să fiu infamat?!
În toţi anii aceştia, după câteva intervenţii
encomiastice în presa vremii, drept omagiu înfocat ştiinţific adus
comunismului, domnul Vladimir Tismăneanu a plecat în America şi s-a pregătit
intens să condamne ştiinţific şi de-a valma comunismul din România, punând, cum
a făcut, nu întâmplător, şi domnul Andrei Bădin, accentul nu pe implementatori,
pe tanchiştii ideologici, ci pe cei care s-au chinuit să arate că
spiritualitatea românească n-a expirat. Tristă virtute ştiinţifică. (Dinu
Săraru)
Procesul comunismului nu poate fi doar unul
jurnalistic
1) Rememorez cu stupoare ziua când la Teatrul
Naţional de sub direcţia mea, cu numai trei-patru ani în urmă, domnul Vladimir
Tismăneanu se gudura, acesta e cuvântul, pe lângă domnul Iliescu, alături de
care se afla, autor al unui lung interviu, o carte cu preşedintele de atunci al
ţării. Cum se mai linciurea pe lângă domnul Iliescu, cum se mai alinta, ca să
vadă lumea cât de prieten e dânsul cu preşedintele, cât de apropiat este, cât
de devotat îi este, cât de mândru este dânsul de prietenia domnului preşedinte!
Mă aşteptam să se şi cuibărească în braţele domnului preşedinte, ca să-i fie şi
mai comod când dădea autografe mulţimii. Acum, pe acelaşi preşedinte, pe care
în cartea respectivă evident nu-l condamnase, acum îl face stâlp al
comunismului. Ce fel de faţă arată acum domnul Vladimir Tismăneanu? Când e domnia-sa
om de ştiinţă şi când e penibil conjuncturist?
2) În raportul său de azi, domnul Tismăneanu îl
condamnă sub imperiul rigorii ştiinţifice şi pe tatăl său mort. Eu ştiu că
părinţii, vii sau morţi, părinţii care te-au născut nu e frumos, nu e moral,
oricât ar fi de ştiinţific, să-i denunţi şi să-i condamni public, mai ales când
te-ai bucurat toată copilăria, toată adolescenţa şi toată tinereţea de
ocrotirea lor de vis fericit comunist. Dacă ţi-e ruşine, spui măcar
"Domnilor, mi-e ruşine, nu-mi pot înjura părinţii, care s-au dovedit, din
păcate, ce s-au dovedit, nefaşti pentru această ţară ".
Altfel rişti să nu poţi fi calificat moral.
3) Sunt convins, absolut convins, că procesul
comunismului, proces al unei perioade de istorie românească tragică, este absolut
necesar, el cere însă şi autoritatea marilor noştri istorici, de care ţara
se bucură azi. Procesul acesta nu poate fi doar unul jurnalistic.
No comments:
Post a Comment