La Editura Universitatii „Al. I. Cuza“ din Iasi a aparut recent volumul
„Pamfletul si tableta, jurnalism sau literatura?“, de Catalin Mihuleac.
Cartea, in fapt teza de doctorat in filologie a autorului, contine
capitole dintre cele mai incitante, dintre care se remarca „1907 si
1989, doua manipulari ale opiniei publice prin intermediul presei“ ori
„Tineretea si traumele presei romanesti“, dar si minicapitole dedicate
vedetelor de azi ale pamfletului si tabletei: Mircea Dinescu, C. T.
Popescu, Tudor Octavian, Mircea Mihaies, Ioan Grosan sau Vadim Tudor.
Aducand
precizari pretioase pe o piata care a fost acoperita pana acum doar la
un nivel amatoristic, lucrarea lui Catalin Mihuleac este o lectura
necesara atat studentilor in jurnalism, cat si celor care deja lucreaza
in aceasta breasla. In plus, trebuie precizat ca scriitura autorului
are un vadit sarm, foarte departe de stilul scortos in care cad cele
mai multe teze de doctorat din tara noastra.
Adaugam ca, in luna
martie, editura Cartea Romaneasca va publica „Zece povestiri
multilateral dezvoltate“, o alta carte de Catalin Mihuleac, care ne
propune comunismul romanesc, vazut printr-un ochi de soldat „Svejk“. Cartea poate fi procurata si online. Redau mai jos capitolul despre cazurile 1907 si 1989.
„1907” ŞI „1989”
DOUĂ MARI MANIPULĂRI ALE OPINIEI PUBLICE PRIN INTERMEDIUL PRESEI
1907 – Cei 11.000 de morţi recomandaţi de cotidianul „Adevărul” şi fulminanta lor carieră internaţională
Deşi pamfletele nu pot schimba faţa lumii – contrazicând astfel
utopia patriarhului Courier – ele pot pune serios umărul la cele mai
mari manipulări ale opiniei publice de care pomeneşte istoria.
Pentru istoria ţării noastre, cea mai spectaculoasă mistificare
pornită din presă este cea referitoare la răscoala ţărănească din 1907,
când ziarul „Adevărul” – prin pana directorului şi proprietarului său
de atunci, Constantin Mille – dădea publicităţii şi bătea monedă pe
cifra eronată de 11.000 de morţi, faţă de doar 419, câţi certifica, în
plenul parlamentului, ministrul de interne I.I.C. Brătianu.
Anii lungi de gazetărie socialistă practicată de Mille îşi spuneau
cu tărie cuvântul. Anterior, el îşi desfăşurase activitatea în paginile
unor publicaţii de stânga, precum „Dacia viitoare”, „Contemporanul”,
„Munca” şi „Lumea nouă”, mai ales acestea două din urmă punându-şi
amprenta asupra viziunii sale despre presă. „Experienţa adusă de C.
Mille de la publicaţiile socialiste în paginile „Adevărului” va fi
fructuoasă pentru dezvoltarea ziarului a cărui direcţie o preluase”[1].
Abia acum, la circa două decenii după căderea regimului comunist din
1989, se poate estima cât de „fructuoasă” a fost experienţa de
manipulator public a lui Mille. Până acum, din raţiuni propagandistice,
tăcerea a fost totală.
În pamfletul Letopiseţi, apărut în paginile „Adevărului”,
în vara anului 1907, Mille face o antiteză (de altfel, foarte plastică
şi eficientă jurnalistic) între ţăranii răsculaţi, încolţiţi de puştile
jandarmilor, şi boierimea care petrece dezinvolt, înfofolită în blănuri
antifonice, pentru a nu fi deranjată de zgomotele neplăcute ale
gloanţelor destinate gloatei. Rezultă un tablou bine mulat pe gustul
unor partizani declaraţi ai luptei de clasă: „Unii cad răniţi de
moarte, iar acolo pe câmp în faţa şirurilor de soldaţi, corpurile celor
căzuţi sunt multe de tot. La orizont, cerul e roş. Ard curţile şi
hambarele boiereşti. E revoluţiune! Lumea de la Cazinou e în ciocnire
cu lumea care munceşte.”[2]
Ecoul confruntărilor ajunge la urechile condeierilor, stârnind
dreapta lor indignare. „Destul!” titrează Mihai Bujor în „România
muncitoare”. „Destul!”, repetă în cor Alexandru Vlahuţă, I.L.
Caragiale, George Ranetti, N.D. Cocea şi mulţi alţii. E un cor
pamfletar în care se prind cu toţii; un cor din care N.D. Cocea – ca la
o partidă de poker jurnalistic – se simte dator să pluseze miza, oricum
umflată, de 11.000 de victime, urcând-o cu seninătate la 12.000.
”Jertfa cumplită a celor douăsprezece mii parcă n-a avut alt rezultat
decât să răspândească miazma de hoituri din atmosfera noastră politică”[3].
Pentru o cacealma de asemenea anvergură, e nevoie de trişori cu dexteritate.
Credulă, presa străină se dovedeşte şi ea un bun receptor pentru
stimulii informaţionali veniţi din mica ţară carpato-dunăreană.
Cotidianul socialist francez „L’Humanité” condamnă, în numărul din 30
martie 1907, „politicienii mizerabili”, vinovaţi de măcelul din satele
româneşti; „Le Temps” compară revolta de la noi cu valoarea de etalon a
Comunei din Paris; însuşi marele „The Times” din 28 martie 1907,
închină un editorial evenimentelor, conchizând că asuprirea nemiloasă a
ţăranilor nu putea să aibă un alt efect: „Explozia de faţă este
rezultatul!”. Iar vienezul „Die Zeit” inserează, la 2 aprilie 1907,
primul capitol al faimosului Din primăvară până-n toamnă,
semnat de I.L. Caragiale, pamflet publicat curând apoi în broşură, la
editura… „Adevărul”, „obţinând un răsunător succes şi atingând tirajul
– pe vremea aceea cu totul neobişnuit – de 10.000 exemplare”[4].
Şi, ca o meritată apoteoză, la congresul Internaţionalei a II-a
socialiste – de la Stuttgart, în august 1907 –, însuşi Vladimir Ilici
Lenin aşază, cu marea sa autoritate, răscoala ţăranilor români alături
de revoluţia rusă din 1905-1907. Ce-şi puteau dori mai mult
manipulatorii români?
Ecourile mediatice aveau să persiste ani în şir. La trei ani după
evenimente, N.D. Cocea, vorbind de cele de-acum 12.000 de victime, face
o asociere vrednică de o pană de mare pamfletar: „Un statistician bizar
a făcut socoteala că, dacă s-ar fi înşirat cadavrele ţărăneşti în
lungul şi în latul Căii Victoriei, pe o parte a cheiului Dâmboviţei şi
până dincolo de Piaţa Mare, Majestatea Sa ar fi putut să meargă de la
palat până în Dealul Mitropoliei, ca să citească mesajul de deschidere
al camerelor, păşind pe un covor moale de carne ţărănească.”[5]
Pentru ca, la cinci ani după răscoală, Tudor Arghezi să-şi aleagă şi el drept subiect „secerişul de sânge din 1907”[6], în aceeaşi gazetă „Facla”, condusă de Cocea.
Şi de această dată se vede că tot ce atinge cu bagheta sa Arghezi se
preface în poezie, dacă ne gândim la pasaje, precum acela în care îl
numeşte pe ţăranul român „turcul dinlăuntru”, care va să zică duşmanul
din interiorul ţării, în strategia regimului de atunci. Bun
psihoterapeut în situaţii delicate de felul răscoalelor, regimul are ac
de cojocul „turcului dinlăuntru”. „Turcul dinlăuntru” este vindecat de
nemulţumirile sale prin tratamentul cu muzică, dar nu orice fel de
muzică. Pentru reuşita tratamentului, se recurge la recunoscutele
„simfonii de Hohenzollern”, mult mai performante vindicativ decât
simfoniile unor ageamii pe nume Beethoven, Wagner sau Mozart.
Chiar şi când n-are dreptate, Arghezi rămâne un artist…
Regimul comunist trage şi el un profit din răscoală.
Toate artele pun umărul
Regimul comunist, la multe decenii de la răscoală, nu putea lăsa
subiectul fără a-l stoarce până la ultima picătură. Prin urmare,
scriitorii s-au trezit chemaţi la ordine, pentru a completa operele
anterioare, dintre care se detaşează faimosul roman de Liviu Rebreanu Răscoala (apărut în 1932; doar în perioada interbelică a însumat tiraje de aproximativ 25 000 de exemplare).
Merită adăugat că, la câţiva ani după Rebreanu, şi Cezar Petrescu a scris o trilogie, intitulată tot 1907,
doritor şi el să fructifice un subiect cu o priză asigurată la public.
Dar succesul n-a fost deloc generos cu el, romanul fiind considerat de
G. Călinescu drept „interminabil şi neconcludent, îngrozitor de
verbios, care rămâne strivit de Răscoala lui Rebreanu”.
„Solicitaţi, după Eliberare, să poarte un mesaj altădată interzis,
scriitorii evocă răscoala, dar privesc acum lucrurile dintr-un punct de
vedere nou. Alături de dramatismul sever al martirajului a unsprezece
mii de anonimi, ei pun pe prim-plan ideea luptei de clasă. (…) Cine
citeşte Desculţ, nu poate să nu se cutremure de viaţa
ţăranilor de altădată, descrisă de Zaharia Stancu. Să culegi struguri
cu botniţa la gură, să mănânci pământ uscat…”[7]
O imagine hiperbolizată grotesc, de al cărei neverosimil n-a
îndrăznit nimeni, decenii la rând, să se atingă în public, deşi în
particular cartea era forfecată fără milă. „Marin Preda vorbea urât de
carte (n.n. de romanul Desculţ). Îl supăra imaginea
troglodită a satului românesc de acolo. «Unde s-au mai văzut la noi
oameni cu botniţă?» – îmi spunea furios”.[8]
Mai trebuie să adăugăm că romanul lui Stancu, apărut în 1948, a fost
tradus, graţie îndeosebi sistemului infailibil de relaţii al autorului,
în peste 20 de limbi. Star incontestabil al lumii literare româneşti
comuniste, preşedinte al Uniunii Scriitorilor, Stancu a făcut tot
posibilul ca imaginea troglodită a satului românesc să-şi asigure o
bună propagandă în lume, Desculţ rămânând, până în ziua de
azi, cel mai tradus roman românesc. În stilul său emfatic, Stancu
obişnuia să se laude, cu un joc totuşi inspirat de cuvinte, că romanul
său, deşi „Desculţ”, a făcut înconjurul lumii în încălţări „de aur”.
Dar nici artele vizuale n-au stat pe marginea ringului, imperioasa
chemare comunistă, de a cânta lupta ţăranilor împotriva asupritorilor,
neadresându-se exclusiv scriitorilor, ci tuturor slujitorilor muzelor.
Dintre toate operele, se detaşează tabloul 1907 al lui Octav
Băncilă. Acest tablou, celebru îndeosebi pentru că, în vechile manuale
de istorie, ilustra paginile dedicate răscoalei, va fi completat de
operele unor Nicolae Tonitza şi Ştefan Luchian. Cu timpul, şi
monumentele sculpturale dedicate jertfei ţăranilor se îndesesc în
oraşele, mici şi mari, ale patriei.
Dar încununarea avea să vină de la tânăra vedetă a artelor, filmul.
În regia lui Mircea Mureşan, cu o distribuţie incluzând nume mari
precum Amza Pellea şi Colea Răutu, romanul lui Rebreanu este ecranizat
în 1965 sub acelaşi titlu, Răscoala. La festivalul
internaţional de la Cannes, el a constituit o prezenţă exotică,
alegându-se din păcate nu cu un premiu, ci doar cu aprecierile
publicului.
Cine a auzit de rapacele Moki Fişer?
Neîndoios, nicăieri nu mai este pomenit numele rapacelui Moki Fişer,
creatorul trustului agricol ce monopolizase Moldova la începutul
secolului al XIX-lea, prin impunerea unor tarife unice exagerate în
contractele de arendare. Arendele plătite pentru pământ făceau
insuportabilă viaţa ţăranilor, aceasta fiind adevărata cauză a
nemulţumirilor ce au condus la revoltele din 1907.
„În 1906, Constantin Stere publică epocalul articol Fişerland,
în care denunţa sistemul de acaparare a moşiilor prin contracte de
arendare. Moki Fişer îşi întinsese contractele de arendare asupra
Moldovei ca o pânză de păianjen. Exploatarea era sălbatică, anticipând
metodele marxiste. Şi nu este o simplă întâmplare faptul că răscoala
ţăranilor a început, în 1907, la Flămânzi, în judeţul Botoşani, la una
din moşiile cuprinse în trustul arendăşesc al lui Moki Fişer”[9].
Aşadar, pamflete ce spuneau întreg adevărul despre mişcările
ţărăneşti au existat; ba chiar, asemenea lui Constantin Stere,
existaseră chiar unii gazetari care anticipaseră evenimentele. Dar
propaganda socialistă, mână în mână cu cenzura, le-a făcut dispărute.
Nici până azi nu se ştie exact câte victime a făcut represiunea
răscoalei, pentru că toate mărturiile, directe şi indirecte, au fost
distruse.
„Nu mai există decât foarte puţine acte oficiale, de la Ministerul
de Război, din timpul răscoalei. (…) Nu există nici măcar memorii. Este
o clară acţiune de ştergere a urmelor (probabil înfăptuită în timpul
anilor de comunism), pentru că mărturiile nu dădeau cifra de 11.000 de
victime, oferită de propaganda anti-«burghezo-moşierească». Pornirea
celor care au vrut să şteargă urmele a mers până acolo, încât s-a
umblat şi în corespondenţa particulară a regelui Carol I. Anume s-a
umblat după tot ceea ce însemna ştire despre răscoală şi, acolo unde
ele au existat, ştirile au dispărut”.[10]
Câte o mică urmă a mai scăpat, totuşi, cum s-a întâmplat cu volumul Amintirile unui prefect din timpul răscoalelor,
apărut în 1912, la „Biblioteca Flacăra” din Bucureşti, unde
reprezentantul guvernului în judeţul Olt, Constantin D. Anghel,
confirmă că ţăranii au fost instigaţi, nicidecum că s-au răsculat din
propria lor iniţiativă. Acelaşi Ion Bulei punctează: „Ţăranii s-au
răsculat pentru că trebuiau să se răscoale. Şi au făcut-o chiar şi
acolo unde nu aveau de gând să o facă. În plus, şi după un an agricol
bogat, când hambarele erau pline, iar spectrul foamei nu ameninţa ca în
alţi ani.”[11]
E greu de crezut că adevărul despre răscoala ţărănească din 1907 va
ajunge vreodată să fie cunoscut de opinia publică. Manipularea s-a
dovedit imbatabilă, ea acţionând la fel de proaspăt şi acum, la un veac
distanţă.
Exemplificând, să spunem că, în ianuarie 2007, „Jurnalul naţional”,
al doilea ziar ca audienţă din România, cu o medie zilnică de 942.000
de cititori, dedică un serial răscoalei ţărăneşti, sub titlul Un secol de Flămânzi,
întins pe o perioadă de trei luni. Pornindu-se de la cuvintele lui
Rebreanu, cum că răscoala reprezintă „singurul cu adevărat război civil
din toată istoria noastră”[12], sunt reluate aceleaşi vechi şi false teme.
Pentru ca, în spiritul unui perfect „finis coronat opus”, „Jurnalul
naţional” să salute iniţiativa Primăriei Sectorului doi al Capitalei,
de a repune pe soclu statuia, închinată răscoalei în anul 1972, de
către sculptorul Naum Corcescu. Mai trebuie să pomenim că reamplasarea
statuii, în Parcul Florilor din cartierul Pantelimon, se face doar după
ce locuitorii Sectorului doi au fost solicitaţi să-şi spună părerea,
într-un minireferendum, rezultatul fiind zdrobitor „pentru”?
Directorul „Jurnalului Naţional” este o fostă vedetă de televiziune,
Marius Tucă. Pe bună dreptate, în cercurile intelectuale din România,
Marius Tucă este considerat drept una dintre personificările cele mai
ilustrative ale diletantismului care se manifestă în presa
postdecembristă.
Cei 60.000 de morţi inventaţi ai Revoluţiei anticomuniste din decembrie 1989
Am insistat asupra manipulării privind evenimentele de la 1907,
pentru că ea seamănă, în aproape toate privinţele, cu o altă uriaşă
acţiune de mistificare: cea privind Revoluţia anticomunistă din 1989.
În ambele cazuri, presa a avut un rol esenţial, prin lansarea unor
zvonuri voit mincinoase, cu scopul de a dezinforma opinia publică
internă şi internaţională. În ambele cazuri, numărul de victime ale
revoltelor populare a fost amplificat cu bună-ştiinţă.
În 1907, s-a marşat pe exagerarea de 11.000-12.000 ţărani morţi, deşi „probabil, cifra se află undeva între 2000 şi 2500”[13].
Iar la 25 decembrie 1989, principala acuzaţie adusă de Tribunalul
Militar Extraordinar preşedintelui comunist Nicolae Ceauşescu a fost
cea de „genocid – peste 60.000 de victime” („Adevărul”, 26 decembrie
1989).
Dictatorul Nicolae Ceauşescu a fost condamnat la moarte, alături de
soţia sa, Elena, sentinţa – rămasă definitivă – fiind executată pe loc,
la Târgovişte. Fireşte, Tribunalul Militar Extraordinar – care
certificase, în rechizitoriul său, numărul celor asasinaţi – reprezenta
o sursă credibilă pentru toate instituţiile de presă. Aşa încât,
mass-media din ţară şi străinătate au reluat comunicatul oficial,
reţinând – nu fără o anume voluptate jurnalistică – cifra de 60.000 de
morţi.
Presa jubila. „Tiranul şi-a primit pedeapsa meritată. Un călău care
are pe conştiinţă 60.000 de victime.” („România liberă”, 27 decembrie
1989) Aceeaşi cifră este reluată, câteva zile mai târziu, de presa
străină, care publică un interviu cu Ion Iliescu, preşedintele
Consiliului Frontului Salvării Naţionale, instituţia conducătoare a
statului de-atunci: „60.000 de morţi, răniţi şi dispăruţi”, întăreşte
Iliescu, autoritar, în „Die Welt”, 8 ianuarie 1990.
Iarăşi o sursă credibilă, având în vedere că Iliescu reprezenta
atunci prima poziţie, ca autoritate, în stat. E drept că acelaşi
Iliescu, la posturile de radio şi televiziune, lansase încă din 23
decembrie o altă dezinformare epocală, anume cea despre „teroriştii din
Bucureşti”: „Existenţa acestor grupe de terorişti, a unor indivizi
fanatici, care acţionează cu o cruzime fără precedent, trăgând în
locuinţe, în cetăţeni, provocând victime în rândul militarilor, este
încă o expresie elocventă a caracterului antipopular al dictaturii
Ceauşescu”[14].
Din păcate pentru interesele oficialităţilor, interese vădite de
intoxicare şi manipulare atât a opiniei publice interne, cât şi
internaţionale, situaţia se arăta totuşi în progres faţă de 1907. Dacă
presa de la noi – abia revenindu-şi dintr-o hipnoză adâncă de aproape
cinci decenii, şi neînvăţată să verifice informaţiile ce-i erau oferite
– menţinea obsesiv refrenul cu cele 60.000 de victime, suratele
occidentale investighează, confruntă, verifică şi trage propriile
concluzii. Concluzii complet diferite de cele ce-i erau servite pe tavă
de către instituţiile oficiale româneşti.
Astfel, cotidianul francez „Le Monde” publică, încă din 5 ianuarie
1990, evaluarea cunoscutului sociolog Michel Tibon-Cornillon; o
evaluare rezultată în urma unei anchete personale, realizată prin
investigaţii în mediul spitalicesc din România. Este reţinută, în
final, estimarea aproximativă de 1.000 de victime ale Revoluţiei,
acurateţe accentuată ulterior de „Libération”, care precizează, în
numărul din 27 februarie 1990: „1033 de morţi, din care 270 militari.”
Abia peste şapte luni, în august 1990, presa românească îşi recunoaşte greşelile
Să spunem că ziarele importante din lume au o pagină anume (de
exemplu, pagina a treia în „The New York Times”), unde sunt corectate
greşelile apărute în numărul precedent. În fiecare zi, jurnalele
serioase îşi asumă greşelile şi le corectează, făcându-şi astfel „mea
culpa”.
În România însă, au fost necesare şapte luni pentru ca ziarele să-şi
repare greşeala privind morţii din decembrie 1989, fără a-şi prezenta
scuze cititorilor, după cum se obişnuieşte în presa serioasă.
Astfel, tocmai în numărul din 10 august 1990, „Adevărul” recunoaşte
că numărul persoanelor decedate în decembrie 1989 este de 1030. E
imposibil de crezut că această necesară rectificare nu putea fi făcută
mai din timp, dacă avem în vedere, cel puţin, accesul liber al
ziariştilor din redacţie la presa străină.
Să mai pomenim, în spiritul suspiciunilor noastre, că luna august,
luna concediilor, este cea mai proastă a anului, în ceea ce priveşte
interesul publicului cititor faţă de presă? Nu numai manipularea, ci şi
rectificarea greşelilor pare făcută de mâna unor profesionişti…
Dar surse calificate, care deţineau informaţii ce puteau conduce la
adevăr, existau încă din decembrie 1989. De pildă, la 25 decembrie
1989, o astfel de sursă din cadrul ministerului sănătăţii declara
pentru „La Nouvelle Gazette” că „la Bucureşti nu sunt mai mult de 500
de persoane ucise şi că în toată ţara pot fi maximum câteva mii.”[15]
Încă o dată se confirmă că minciunile apărute în presă au avut un
caracter deliberat, ele urmărind crearea şi întreţinerea unei stări
nejustificate de tensiune în rândul populaţiei.
[1] Al. Andriescu, op. cit., p. 81
[2] Apud Cornelia Ştefănescu, La capătul răbdării, în „Secolul 20”, nr. 3, 1967, p. 16
[3] N.D. Cocea, Jertfa celor douăsprezece mii, în „Facla”, nr. 1, 13 martie 1910, pp. 2-3
[4] Silvian Iosifescu, Caragiale, p. 22
[5] N.D. Cocea, Jertfa celor douăsprezece mii
[6] Tudor Arghezi, Omul cu ochii vineţii, în „Facla”, nr. 10, 10 martie 1912, pp. 182-183
[7] Cornelia Ştefănescu, op. cit., p. 17
[8] Ovid S. Crohmălniceanu, Amintiri deghizate, Bucureşti, Editura „Nemira”, 1994, p. 99
[9] Pamfil Şeicaru, Scrisoare deschisă lui Mihail Sadoveanu, în Vlad Hogea, Antologia pamfletului românesc, vol. 2, Bucureşti, Editura „Samizdat”, 2005, pp. 57-58
[10] Ion Bulei, Cum rămâne cu rivoluţia?, în „Ziarul Financiar” nr. 1452, 3 septembrie 2004, suplimentul „Ziarul de duminică” nr. 35 (215), p. 8
[11] ibidem
[12] Cristina Diac, Lupta de clasă în pagini de roman, în „Jurnalul naţional” nr. 4236, 16 februarie 2007, p.26
[13] Ion Bulei, op. cit., p. 8
[14] Ion Iliescu, Informare din partea CFSN, 23 decembrie 1989, apud Domniţa Ştefănescu, Cinci ani din istoria României, Bucureşti, Editura „Maşina de Scris”, 1995, p. 33
[15] * * *, Minciuni mass-media, Editura „Scripta”, Bucureşti, 1992, p. 67″.
Vineri, 14 iunie, ora 13.00, la Muzeul Unirii din Iași: Părintele Hariton
Negrea, Maica Justina Bujor, scriitoarea Magda Ursache și mărturisitorul
Marin Răducă participă la Conferința MOȘTENIREA PĂRINTELUI JUSTIN și
Lansarea de carte „DUHOVNICUL – 100 de ani cu Părintele Justin. 100 de
portrete de Cristina Nichituș Roncea”
-
“UNITATE, POCĂINŢĂ, ASCULTARE ŞI RUGĂCIUNE” Sub aceste cuvinte de foc
lăsate românilor de bunul Părinte Justin de la Petru Vodă, anul acesta
celebrăm Cente...
5 years ago
No comments:
Post a Comment