Pages

Monday, November 9, 2009

BOMBA DGIPI: Santaj prin doi bosi ai presei Coalitiei KAZ-GRIVCO-FNI. In acelasi timp, MediaSind remarca sfarsitul libertatii presei. Ce zice FIJ


Vezi mai sus, pe blog, cine sunt cei doi!

9 noiembrie 2009

Presa din Romania riscă să-şi piardă libertatea câştigată în urmă cu 20 de ani!"

"Dupa 20 de ani de la Revolutia din 1989, libertatea presei in pericol!" – a fost tema dezbaterii care a avut loc vineri, 6 noiembrie, in Sala de conferinte a Societatii Romane de Televiziune, cu ocazia Consiliului National al Federatiei Romane a Jurnalistilor MediaSind. Reprezentantii celor 9000 de membri ai MediaSind din presa scrisa, radio, televiziune, edituri si tipografii, precum si invitatii Aidan White, Secretarul General al Federatiei Internationale a Jurnalistilor, Cezar Coraci, Presedintele Confederatiei patronale nationale UGIR 1903, Iacob Baciu, Presedintele Confederatiei Sindicatelor Democratice din Romania, Teodor Vasiliu, Presedintele Patronatului Roman al Presei ROMEDIA, Maria Toghina, Presedinte-Director General al Societatii Romane de Radiodifuziune, Bogdan Negrutzi, Secretarul General al Uniunii Federative ATLAS, Florian Goldstein, Director al cotidianului Bursa, Ion Marin, Director al cotidianului Ultima Ora, Alexandru Margaritescu, Director Uniunea Nationala a Patronatului Roman, precum si reprezentanti ai asociatiilor profesionale din mass-media si ai institutiilor publice de radio si televiziune (SRR si SRTV), ai Agentiei Nationale de Presa Agerpres, au discutat despre situatia critica in care se afla industria de media in aceasta perioada de criza economica, in conditiile in care peste 2000 de angajati au fost disponibilizati, vanzarile de presa scrisa s-au redus cu 50%, zeci de publicatii au disparut, piata de publicitate a scazut dramatic, in unele publicatii salariile nu s-au platit de cateva luni, iar institutiile publice SRR, SRTV si ANP Agerpres se afla si ele la limita supravietuirii.

Concluzia la care s-a ajuns in urma dezbaterilor a fost ca, din cauza inconstientei guvernantilor de a aplica urgent masuri pentru sprijinirea industriei de media, libertatea de exprimare se afla intr-un real pericol, iar drepturile democratice obtinute in urma cu 20 de ani sunt pe cale sa se piarda: „Pentru sustinerea libertatii de exprimare si,implicit, a democratiei este nevoie de o decizie politica. Sprijinul necesar consta in simplificarea procedurii fiscalitatii, in acordarea de facilitati pentru exercitarea profesiei de jurnalist, in ajutorul de care au nevoie distribuitorii de presa. In absenta acestor masuri, presa nu va disparea, insa vor rezista numai marile trusturi finantate de grupurile industriale ori politice pe langa care functioneaza. Din nefericire, cea care va fi eliminata va fi presa independenta, iar accesul publicului la informatie obiectiva va disparea" – a declarat Cristi Godinac, Presedintele FRJ MediaSind. Liderul sindical a prezentat stadiul negocierilor Comitetului Anticriza pentru Mass-media cu reprezentantii Guvernului precum si o statistica din care rezulta ca Romania se afla pe ultimele locuri din Uniunea Europeana, alaturi de Bulgaria si Slovenia, unde nu se aplica facilitati financiare pentru presa. "In majoritatea statelor europene, TVA-ul pentru mass-media este intre 0 si 5%, iar subventiile pentru presa si distributia sunt de ordinul milioanelor de euro. Acum este nevoie mai mult decat oricand sa fim uniti si sa convingem clasa politica de importanta libertatii presei. Daca va fi nevoie, vom apela si la actiuni greviste, atat in tara, cat si la Comisia Europeana" – a declarat Cristi Godinac.

Aidan White, Secretarul General al FIJ a sustinut ca sprijinul pe care il va primi FRJ MediaSind din partea Federatiei Internationale a Jurnalistilor va fi de 100% pentru rezolvarea revendicarilor breslei jurnalistilor romani. El a solicitat deja Comisiei Europene sa infiinteze un Comitet Executiv care sa gaseasca solutii pentru criza din mass-media. De asemenea, Aidan White a salutat si hotararea Consiliului National al MediaSind de a adopta, cu unanimitate de voturi, Codul Deontologic Unic pentru Mass-media, document elaborat impreuna cu organizatiile profesionale din media, Conventia Organizatiilor de Media, Agentia de Monitorizare a Presei, Centrul pentru Jurnalism Independent, Asociatia Patronala a Editorilor Locali, Asociatia Jurnalistilor din Romania etc. "Este un apel catre toti jurnalistii sa isi apere profesia, sa respecte principiile fundamentale ale meseriei pe care o practica: de a spune adevarul, de a fi independent, de a fi de incredere, sa protejeze publicul, fara propaganda politica, fara manipulare pentru grupuri politice, sociale sau de orice fel, ci prin crearea unei entitati etice care sa stea la baza unei lumi democratice" – a concluzionat Aidan White.

Nota: In continuare, va prezentam mesajul pe care Secretarul General al FIJ l-a transmis participantilor la Consiliul National al Federatiei Jurnalistilor din Romania MediaSind, precum si imagini foto de la eveniment realizate de Vlad Stavrica, fotoreporter al Agentiei Nationale de Presa Agerpres. De asemenea, incepand de maine, 10 noiembrie, veti putea citi pe site-urile www.mediasind.ro si www.reportervirtual.ro un inedit interviu despre situatia presei, acordat de Aidan White membrului nostru de sindicat Tiberiu Lovin.

Vezi si Interviu Roncea si Damian cu Aidan White: Deconspirarea ziaristilor sa mearga pana la capat

Denisa Nica – Departament International Anca Muraru – Departament Comunicare

Aidan White, Secretar General FIJ : „Dorim sa gasim o solutie rapida pentru supravietuirea presei"

Primul lucru pe care as vrea sa il spun este faptul ca sunt mandru de FRJ MediaSind. A dat dovada de curaj, putere si creativitate in rezolvarea problemelor jurnalistilor si consider ca astazi curajul, puterea  si creativitatea sunt necesare mai mult decat oricand.

Criza a afectat intreaga industrie, nu doar Romania. Jurnalistii si patronii de presa se afla in mijlocul unui uragan al schimbarii care trece fix prin mijlocul industriei pe care o afecteaza la nivel mondial. Avem de-a face cu o criza economica ce cauzeaza o serie de probleme foarte mari. Aceasta criza nu reprezinta un colaps economic de scurta durata. Schimbarile din industria mass-media si jurnalism duc la concluzia ca va trebui sa facem fata unui viitor diferit si trebuie sa acceptam provcarile care vin odata cu aceste schimbari. Trebuie sa regandim modul in care jurnalismul si media functionau pana acum. In trecut nu am trait intr-o lume simpla, dar cel putin era o lume pe care o intelegeam. Existau presa scrisa, radioul si televiziunea, care aveau administratii separate, iar guvernul isi baga mainile peste tot. Totodata, mai exista si presa independenta. Nu a fost niciodata o relatie usoara, dar in scurt timp, chiar si situatia aceasta va disparea. In ceea ce priveste integrarea canalelor si noile tehnologii, in viitor nu vom mai vorbi despre media specifice, ci despre o piata media globala, condusa de un flux de informatii continuu, dar diseminate si primite in moduri diferite: prin computer, telefon, ziare,TV, PDA.

Toate acestea impun provocari pentru media si trebuie sa analizam consecintele schimbarilor. Prima schimbare imediata, in special pentru sindicate, reprezinta o catastrfoa sociala: mii de jurnalisti sunt concediati in intreaga lume: 40.000 jurnalisti din SUA si-au pierdut joburile numai in ultimii doi ani, iar in Europa, alte cateva mii (Germania, Italia, Marea Britanie). In Europa, catastrofa e chiar mai mare: se pierd slujbele, legea este ignorata, jurnalistii sunt angajati in conditii ilegale si inacceptabile. Toate acestea sunt consecinte ale schimbarii ce are loc. Trebuie sa gasim moduri de a oferi un raspuns rapid. De aceea , dialogul dintre sindicate si angajatori este vital. Trebuie sa lucram impreuna pentru a gasi solutii, deoarece schimbarea este inevitabila si trebuie sa lucram impreuna la nivel national si international.

M-am intalnit cu liderii partidelor politice din Parlamentul European si le-am solicitat sa considere subiectul crizei din media europeana ca o problema primordiala pentru urmatorii cinci ani. Am cazut de acord sa cream un intregrup pentru probleme de media si, de asemenea, m-am intalnit cu reprezentantii Comisiei Europene carora le-am cerut infiintarea unui Comitet Executiv care sa analizeze situatia si sa aduca propuneri practice pentru modul in care Comisia Europeana ar putea raspunde crizei din mass-media. Totodata, am stabilit noi mecanisme de dialog social cu reprezentantii angajatilor din presa scrisa, televiziuni, radio si am incercat sa gasim solutii. Deci, ce incercam noi sa realizam? Dorim sa gasim o sustinere rapida pentru supravietuirea presei. Aceasta reprezinta o provocare pentru guverne. Nevoia unui suport public, reducerea taxelor fiscale, suport pentru distributie - toate sunt extrem de importante.

De asemenea, avem nevoie de un parteneriat public puternic. Daca sectorul privat are bani, pe care vrea sa ii investeasca in media si in new media, ar trebui sa existe un proces prin care sa le fie oferit un suport public egal, cu niste conditii stricte, care sa protejeaze independenta jurnalistilor si care sa asigure transapartenta si deschiderea.  Aceasta este o alta provocare pentru guvern.

Nu este o cerere de privilegii speciale pentru un grup elitist, ci reprezinta o cerere pentru o serie de politici sociale care sa protejeze industria. La 20 de ani de la instaurarea democratiei in aceasta zona, esenta acesteia va fi distrusa daca media si libertatea presei nu sunt protejate.  Este o provocare pentru guvern . Nu e provocare pentru socialisti, conservatori sau nationalisti, ci este o provocare adresata tuturor partidelor de a recunoaste importanta media. Trebuie sa redefinim valorile serviciilor publice. Cineva a spus ca presa este de utilitate publica. Este si acesta un punct de vedere, dar eu consider ca media ar trebui sa fie pluralista, iar acest pluralism ar trebui sa reflecte capacitatea tuturor grupurilor de a participa la o conversatie media. Ar trebui sa fie definit un ghid de standarde in care sa fie incluse precizari despre respectul pentru adevar, nevoia de a fi politic independent, nevoia de a fi responsabil fata de publicul tau si nevoia de a nu face rau, de a respecta drepturile celor pe care ii servesti. Deci, cred ca toata mass-media are capacitatea de a produce continut de interes public. Nu vrem sa cream un model de media inflexibil, ci unul in care toate partile se pot implica.

In concluzie, cum schimbam mentalitatea? Trebuie abordate trei grupuri:

· Sfera politica. Trebuie avute discutii cu guvernul, liderii politici, cu toti actorii politici.

· Societatea civila. Criza din media nu este una de natura persoanala, ci afecteaza fiecare grup din societate. Cum intram in legatura cu restul grupurilor afectate? Cum construim incredere in media? Cum cream o intelegere mai buna a publicului despre rolul mass-media in democratie? Intr-o lume a internetului, avem nevoie de mai multa alfabetizare media, trebuie sa ii ajutam pe oameni sa distinga informatia utila si folositoare pentru ei , cum sa navigheze prin informatia corupta, nefiltrata si indecenta accesibila tuturor prin intermediul internetului de pe telefonul mobil si de pe calculator. Avem nevoie de o noua dezbatere in societate.

· Noi insine. Angajatorii au un rol-cheie in a cladi perspectiva pe care o avem asupra mass-media. Trebuie sa respectam Contractul Colectiv de Munca si drepturile angajatilor nostri, dar mai ales trebuie sa avem respect pentru misiunea jurnalismului in sine. In multe tari, industria media a intrat in panica, iar acum nu se mai investesc bani in training sau in jurnalismul de investigatie. Scolile de jurnalism din Europa sunt pline de studenti care vor sa aiba un cuvant in media, dar nu exista joburi pentru ei. Cand parasesc bancile scolii , sunt tratati ca niste sclavi in redactii, lucreaza pe nimic, stau acasa pe banii parintilor si, daca nu au fonduri pentru a se sustine, parasesc domeniul. Acesti tineri talentati sunt o mare pierdere pentru industria jurnalismului. Deci, noi, angajatorii, avem responsabilitatea de a gasi un mod de in care sa ii ajutam pe cei care vor fi viitorul jurnalismului.

Eu reprezint jurnalistii si pot spune ca exista o provocare pe care acestia o intalnesc. Noi am fost acuzati pentru ca suntem distanti, aroganti si suntem in imposibilitatea de a asculta societatea pe care o servim. Ca rezultat, trebuie sa recastigam increderea publicului nostru, pentru ca valorile jurnalistice merita sa fie pretuite. De aceea, poate cea mai importanta campanie pe care Federatia Internationala a Jurnalistilor a avut-o in istoria sa, a fost lansata in acest an si se numeste – Initiva Etica Jurnalistica. Este o campanie care isi propune sa aduca inapoi standardele presei in practica jurnalistica.

Este un apel catre toti jurnalistii sa isi apere profesia, sa respecte principiile fundamentale ale meseriei pe care o practica: de a spune acdevarul, de a fi independenti, de a fi de incredere, de a proteja publicul, fara nici un fel propaganda politica, fara manipulare in favoarea grupurilor politice, sociale sau de orice fel, ci prin crearea unei entitati etice care sa stea la baza unei lumi democratice. De aceea sunt mandru de Codul Deontologic Unic discutat si adoptat zilele trecute. Nu aprob fiecare cuvant, dar sunt de acord cu principiile, politica si ambitia proiectului, iar FIJ va va sustine intru totul.

Campania voastra se refera la modul in care putem salva aceasta industrie, dar va functiona numai daca vom contrui o solidaritate puternica intre jurnalisti. Este momentul ca oamenii din media sa fie uniti, sa fim o singura voce care vorbeste despre politica pe care o dorim implementata, despre ideile pe care le avem pentru viitor si despre crearea unui nou pesiaj media.

Tot ce am auzit astazi mi-a confirmat doua idei:

· Durerea si dificultatile profunde prin care trec semenii nostri. Trebuie sa facem un efort comun pentru a minimaliza aceste efecte asupra colegilor nostri.

· Optimismul. Avem ideile, politica, dedicatia, oamenii talentati, capabili sa aduca schimbare, de aceea paharul nu este nici jumătate gol, nici jumatate plin. Situatia poate fi privita ca o sarcina pe care o avem. FIJ nu va putea solutiona problemele presei din Romania, dar vom incerca sa va oferim idei, informatii folositoare, vom facilita legaturi cu colegii din Europa sau din alte tari, vom incerca sa va facem vocea auzita in Parlamentul European sau in alte forumuri reprezentative ale Uniunii Europene si va vom sprijini 100% de-a lungul acestui traseu.

Aidan White, Secretar General FIJ

Bucuresti, 9 noiembrie 2009

No comments: