Readucerea Mitropoliei Basarabiei la Biserica mama, stramoseasca, prin reactivarea ei de catre Prea Fericitul Parinte Patriarh Teoctist, reprezinta cea mai mare victorie diplomatica a tarii dupa decembrie 1989 in privinta afirmarii intereselor nationale ale Romaniei in arealul ei natural. Mitropolia Basarabiei a reusit sa se reinscrie legal dincolo de Prut dupa o lupta apriga (la propriu) dusa ani de zile la CEDO de deputatul PPCD Vlad Cubreacov si avocatul american John Warwick Montgomery (care ar merita cel putin o Stea a Romaniei). Timpurile s-au schimbat. PF Teoctist nu mai este la fraiele Bisericii Ortodoxe Romane. Poate si de aceea Mitropolia Basarabiei si Patriarhia Romana sunt din ce in ce mai subminate, din interior, de oamenii Moscovei. Cum nu mai exista nici aparat informativ romanesc pe acest spatiu cine pe cine sa mai avertizeze? Doar noi intre noi. Asadar, atentie sporita! Cititi si luati aminte:
Mitropolia Basarabiei şi Exarhatul Plaiurilor
tel/fax (3732) 22-60-43
Str. 31 August Nr. 161, Chişinău
MD-2004, Republica Moldova.
Nr. /
Prea Fericirii Sale,
Prea Fericitului Părinte Daniel,
Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române
Prea Fericirea Voastră,
Cu frăţească dragoste, Vă aducem la cunoştinţă că la data de 10 iunie 2008 la Cancelaria Mitropolei Basarabiei a fost depusă o scrisoare calomnioasă în adresa Administraţiei Mitropoliei, cât şi a Mea personală. Din cele citite vă comunicăm că:
1. Scrisoarea a fost semnată de 35 de persoane: 32 de preoţi, 2 diaconi şi 1ierodiacon. Dintre aceştia 12 sunt clerici mai vechi, iar 23 sunt clerici care auaderat la Mitropolia Basarabiei de mai puţin de 2 ani de zile.
2. Doar unii dintre cei 23 au fost ani la rând ostili Mitropoliei Basarabiei, participândla unele acţiuni împotriva ei şi a credincioşilor ei.
3. Clericii semnatari provin din următoarele protopopiate: Ungheni - 17, în frunte cu protopopul Ion Porcescu, Chişinău - 7, în frunte cu protopopul AnatolieGoncear, Călăraşi(1) - 6, în frunte cu protopopul Ion Mutu(2), Edineţ — 3(3), tighina(4) -1, Lăpuşna— 1.
4. Unii dintre clericii semnatari au candidat la alegerile locale pe liste de partid sau aureprezentativitate politică în organele administraţiei publice locale: pr. Ion Mutu -consilier raional Călăraşi al Alianţei Moldova Noastră, pr. Sergiu Cavca -consilier local Unţeşti al Partidului Democrat, pr. Anatolie Sîrghi - consilierlocal Costuleni al PPCD, pr. Sergiu Mereacre - consilier local Cornova alPPCD, pr. Constantin Ciugureanu - consilier local Floriţoaia Veche al PPCD,pr. Ion Porcescu - candidat pentru funcţia de consilier raional Ungheni alPartidului Social Democrat.
5. Memoriul cuprinde 22 de paragrafe, textul fiind procesat electronic şi elaboratmetodic
6. Textul este puternic marcat de principalele idei de natură politică ale părţii ruse (civile şi bisericeşti) în diferendul cu BOR.
Analiza stilistică a textului demonstrează că formulările aparţin, altor persoane decât celor care au aderat acum circa 2 ani la Mitropolia Basarabiei, întrucât vorbeşte de ei la persoana a IlI-a (§ 6: „Parohiile noi care au aderat la Mitropolia Basarabiei, îndeosebi din raioanele Ungheni şi Călăraşi, pe preoţii şi enoriaşii cărora îi salutăm cordial şi călduros pentru faptul că au avut curajul şi bărbăţia de a veni în rândurile noastre"... „ei nu cunosc din ce circumscripţii fac parte, nu au nici delegaţi care să-i reprezinte, încălcându-se astfel dreptul lor de a participa la lucrările Adunării eparhiale"). O altă confirmare a faptului că textul a fost elaborat de alte persoane decât cele care au aderat acum circa 2 ani la Mitropolia Basarabiei vine din afirmaţia semnatarilor care arată că problemele abordate de ei au făcut şi obiectul Memoriului din 2002, deci cu 6 ani în urmă, când majoritatea dintre ei nu făceau parte din Mitropolia Basarabiei, iar unii nici nu erau clerici.
Momentul lansării memoriului pare să fie concertat cu atacurile cercurilor politice şi mediatice de la Chişinău asupra Patriarhiei Române. A se vedea cazul reţinerii în vama Sculeni, timp de 2,5 ore a Mitropolitului pentru căutarea de droguri, declaraţiile preşedintelui Voronin împotriva Mitropoliei Basarabiei privind anularea înregistrării eparhiilor istorice ale Mitropoliei şi chiar a Mitropoliei însăşi. A se vedea de asemenea ziarul Moldova Suverană din 10 iunie 2008(5) şi din 13 iunie 2008(6).
Alcătuirea şi semnarea memoriului a fost precedat de deplasări ale unui grup de preoţi dintre semnatari la Patriarhia Română, unde au fost primiţi de Prea Sfinţitul Ciprian, vicar patriarhal şi Şef al Sectorului Relaţii externe bisericeşti. Aceşti preoţi au fost însoţiţi şi de unii reprezentanţi ai Mitropoliei Chişinăului şi Moldovei din cadrul Patriarhiei Moscovei (7). Cu ocazia acestei deplasări la Bucureşti, ca şi a altora anterioare, preoţii au avut întâlniri cu ieromonahul Veniamin Goreanu de la mănăstirea Antim.
Ideile de bază şi subiectele de maximă iritaţie ale memoriului sunt:
Chestiunea eparhiilor istorice
Eparhiile istorice ale Mitropoliei Basarabiei sunt:
-eparhii NOI,
-eparhii POLITICE
-NOU-ÎNFIINŢATE
-NECANONICE, pentru că nu au fost discutate de Sfântul Sinod şi aprobate de Adunarea Naţională Bisericească a BOR
-înfiinţate hoţeşte, sub influenţă nefastă
-înfiinţate de sub influenţa unor persoane „neortodoxe şi ostile bunei orândueli înMitropolia Basarabiei"
-înfiinţate ca urmare a unor „acţiuni samavolnice ale deputatului Vlad Cubreacov"
-chestiunea eparhiilor „pune sub lovitură Patriarhia Română, intrând astfel într-un conflict cu Patriarhia Moscovei, lucru care putea fi evitat".
Chestiuni de natură politică
Mitropolia Basarabiei este:
-marioneta unui partid politic
-păpuşa Partidului Popular Creştin Democrat
-a înfăptuit modificări la statutul Mitropoliei la iniţiativa „liderilor PPCD-ului, adaptându-le la cerinţele convenabile lor"
Partidul Popular Creştin Democrat este caracterizat prin:
-provocări mincinoase
-folosirea brutală a imaginii clerului în scopuri electorale
-este creştin-comunist
-şi-a arătat poziţia politică făţarnică
-induce în eroare electoratul
-scopurile sale contravin intereselor Bisericii
Reprezentantul Mitropoliei la CEDO, Vlad Cubreacov, este caracterizat astfel:
• „cel care a făcut această provocare a rămas aşa zisul „erou naţional", Vlad Cubreacov, care în continuare se implică în mod abuziv, din umbră, în problemele interne ale Mitropoliei, promovează propriile interese politice, substituind legile dumnezeieşti şi normele canonice."
Semnatarii cer:
-Să se delimiteze acţiunile Mitropoliei de cele ale formaţiunii politice PPCD
-Să fie excluse din organele de conducere ale Mitropoliei, persoanele "deja compromise", care pătează imaginea Mitropoliei (V. Cubreacov, Şt. Secăreanu etc.)
Chestiuni de natură organizatorică
Semnatarii sunt „nemulţumiţi" de faptul că:
-Nu au fost anunţaţi cu 14 zile înainte de adunarea eparhială(8)
-Nu a fost citită ordinea de zi adunării
-Consilierii nu au fost invitaţi să participe cu un raport anual general
-Nu există un Regulament intern al Mitropoliei
-Preoţii de la Ungheni şi Călăraşi nu sunt reprezentaţi în adunarea eparhială
-Mulţi dintre delegaţii mireni în adunarea eparhială nu au fost aleşi şi validaţi, ci sunt numiţi la „dorinţa şi plăcerea unor conducători neoficiali ai Mitropoliei".
-Lucrările adunării eparhiale sunt nevalide şi nestatutare
-Tot mai des se aud nemulţumiri faţă de unii preoţi din partea credincioşilor, iar episcopul nu convoacă Consistoriul disciplinar
-Nu există transparenţă financiară în cadrul Mitropoliei
-Nu sunt informaţi de consilierul economic despre gestiunea financiară a Mitropoliei.
Faţă de unele obiecţii ale semnatarilor merită să mai facem unele precizări. Potrivit Statutului de organizare şi funcţionare a Mitropoliei Basarabiei, conform art. 57 adunarea se poate întruni şi în sesiuni extradordinare, ori de câte ori este nevoie, şi care se face de către preşedinte. Semnatarii, însă, cer, de fapt, substituirea Adunări Eparhiale prin „convocarea de urgenţă" a unei „adunări generale extraordinare" a Mitropoliei Basarabiei (?!), cu toate consecinţele următoare, atribuţiile căreia nu sunt prevăzute de Statut. Convocare unei astfel de „adunări" prejudiciază profund Statutul şi drepturile legale ale Adunării Eparhiale a Mitropoliei Basarabiei (pe care nimeni n-a dizolvat-o), fapt care ascunde în sine intenţii distructive, poate chiar diversioniste şi complotiste, cu urmări imprevizibile şi grave, care ar putea complica cu adevărat situaţia şi mai târziu ar putea fi ireparabilă.
Art. 71 ne vorbeşte despre corpul de inspecţie şi control, care este compus dintr-un inspector bisericesc, cu atribuţii generale de control şi acuzator la Consistoriul eparhial şi exarhul mănăstirilor, cu atribuţii generale de inspecţie şi control al mănăstirilor, numiţi ambii de Chiriarh - acestea sunt prevederile statutare la acest capitol, nu înţelegem substituirea lor prin ceea ce numesc semnatarii „comisia de cenzori"?!
Mitropolia Basarabiei nu face partizanat politic cu nici un partid din R. Moldova, iar dl Vlad Cubreacov, care este consilier Relaţii externe al Mitropoliei Basarabiei şi a fost ales cu majoritate de voturi la Adunarea Eparhială din anul 2005, ne oferă numai asistenţă în ceea ce priveşte relaţile Mitropoliei cu organismele europene (CEDO, CE etc.)
Prea Fericirea Voastră,
Noi, ne exprimăm regretul, pentru existenţa acestui Memoriu. Noi nu dorimconflicte între preoţi şi mitropolit sau administraţia mitropolitană, ci pace şibună înţelegere. Orice neînţelegere sau nemulţumire trebuie rezolvatăfrăţeşte, prin discuţii binevoitoare, fără scandal şi fără zgomot şi obrăznicie.
Totodată, Ne exprimăm dorinţa ca preoţii de la Ungheni şi Călăraşi să fie reprezentaţi canonic şi statutar în Adunarea eparhială. Pentru aceasta vor trebui organizate alegeri anticipate pentru adunarea eparhială aArhiepiscopiei Chişinăului.
Le vom aduce la cunoştinţă semnatarilor că preoţii din Arhiepiscopia Chişinăului să nu se amestece în treburile altor eparhii ale Mitropoliei Basarabiei, care trebuie să aibă propriile lor adunări eparhiale,
Chestiunea episcopiilor istorice este rezolvată definitiv, ele fiind vechile episcopii sufragane şi nu episcopii noi. în plus, aceste vechi episcopii din care se compune istoric Mitropolia sunt recunoscute şi înregistrate de stat. Orice abordare a episcopiilor istorice sufragane ca eparhii noi exprimă punctul de vedere rusesc, evident fals, pentru a obţine desfiinţarea şi scoaterea în afara legii a Mitropoliei Basarabiei.
Chestiunea alegerilor în adunarea eparhială a Arhiepiscopiei Chişinăuluitrebuie corelată cu necesitatea alegerilor în adunările eparhiale ale celorlalte eparhii sufragane.
In viitorul apropiat vom propune pregătirea alegerilor în fiecare eparhie sufragană.
Vom alege un nou Consistoriu al Arhiepiscopiei Chişinăului care să judece cazurile de abateri disciplinare sau încălcări canonice ale preoţilor.
Există mai multe semnale şi plângeri ale credincioşilor împotriva unor preoţi care se îngrijesc mai mult de problemele lor personale şi familiale decât decele ale parohiei (unii dintre ei sunt chiar semnatari).
In aceste timpuri grele pentru Noi simţim nevoia ca preoţii şi ierarhul să fie solidari şi să reziste împreună în faţa presiunilor şi provocărilor puterii politice sau ale Bisericii ruse, care vor cu tot dinadinsul să ne scoată în afara legii.
Vom cere sfaturi şi recomandări, formulate în scris, de fiecare protopop pentru mai buna organizare a activităţilor mitropoliei.
Subsemnatul, ca întâistătător al Mitropoliei Basarabiei, sunt gata ca şi până acum, să mă deplaseze în orice parohie pentru ajutor la faţa locului.
Vă mai aducem la cunoştinţă că preoţii care „umblă cu jalba în proţap" pe la Patriarhie sunt încurajaţi, din păcate, de către PS Ciprian, vicar patriarhal. Avem argumente clare în acest sens. Unul din ele ar fi apelul telefonic pe care 1-a făcut Prea Sfinţia Sa către Ierarhul Mitropoliei Basarabiei, în data de 10.06.2008, în jurul orei 12.00, ziua cu pricina când a fost depusă scrisoarea la Cancelarie, în care face intervenţie pentru pr. R. Botezat „de a i se oferi contribuţia, deoarece trebuie să i se o dea". Suntem nedumeriţi de ce PS Ciprian intervine pentru un preot „răzvrătit", care nu a prezentat la timp Darea de seamă, a purtat timp de mai bine de 3 ani Mitropolia prin procese, instigă la nesupunere faţă de ierarh şi pe alţi clerici etc. în concluzie, considerăm că PS Ciprian se amestecă în treburile altei eparhii, şi susţine pe unii acoliţi (ca ierom. V. Goreanu şi susţinătorii săi), care sunt potrivnici Mitropoliei Basarabiei.
Vă îmbrăţişăm cu dragoste în Hristos Domnul,
PETRU
Arhiepiscop al Chişinăului,
Mitropolit al Basarabiei şi
Exarh al Plaiurilor
1 5 clerici provin dintr-o singură parohie - Pogorârea Sf. Duh din Călăraşi, iar pr. Anatolie Bemic, paroh de Săseni susţine căa semnat doar pentru convocarea unei adunări eparhiale, fără a citi textul şi fără a fi de acord cu ideile de natură politică carenu privesc convocarea adunării eparhiale.
2 La hramul dinaintea aderării la Mitropolia Basarabiei pr. Ion Mutu 1-a invitat şi I-a primit în parohie, în biserică şi Ia agapacreştină, cu toată cinstea, ca oaspete de onoare, pe preşedintele Vladimir Voronin.
3 E vorba de dinastia preoţilor Botezat - pr. Petru, pr. Marin şi pr. Roman.
4 Singurul preot semnatar din protopopiatul Tighina, pr. Andrei Popovici, paroh de Coşcalia a semnat textul fără a-l citi şi dând ulterior asigurări că dezaprobă afirmaţiile cu caracter politic şi cele cu privire la eparhiile istorice ale Mitropoliei Basarabiei.
5 Mihai Conţiu. Politbiuroul din Biserica Ortodoxă Română. Păcatul de la altar se-mpute, Moldova suverană, nr. 93 din 13 iunie 2008.
6 Mihai Conţiu. Laicismul Bisericii Ortodoxe Române. Agresiuni cu măşti canonice, Moldova suverană, nr. 93 din 13 iunie 2008.
7 Cum ar fi dl dr. Nicolae Fustei, redactor-şef al publicaţiei oficiale a Bisericii Ortodoxe din Moldova „Curierul ortodox". Domnul Nicolae Fustei şi grupul pe care îl reprezintă se află de multă vreme în relaţie cu ieromonahul Veniamin Goreanu. La 13 iunie 2008 ieromonahul Veniamin publică în „Curierul ortodox" (nr. 6, pagina 6) o recenzie la cartea Preafericitului Daniel „Foame şi sete după Dumnezeu. înţelesul şi folosul postului". Tatăl ieromonahului Veniamin Goreanu (Protoiereul Ioan Goreanu, paroh la Cobusca Veche, raionul Anenii Noi), ca si fratele sau (pr. Nicolae Goreanu, paroh la Porumbrei,raionul Cimişlia) sunt clerici ai Patriarhiei Moscovei, în subordinea nemijlocită a mitropolitului Vladimir Cantarean al Chişinăului şi nu au întreprins nici un pas de apropiere spre Mitropolia Basarabiei.
8 Dintre semnatari nici unul nu este membru ai Adunării Eparhiale (a fost propus numai pr. V. Negru din Călăraşi). Toţi membrii Adunării eparhiale au fost anunţaţi atât în scris, cât şi telefonic, cu două săptămâni înainte, despre data şi locul convocării Adunării (la adunare au fost invitaţi în asemenea mod şi consiliserii, şi protopopii cu un raport anual de activitate). Aceste neînţelegeri au apărut şi ca urmare a faptului că în perioada mandatului actualei adunări eparhiale au aderat la Mitropolia Basarabiei un număr considerabil de parohii şi au fost înregistrate eparhiile istorice ale Mitropoliei Basarabiei. Preoţii din protopopiatele Ungheni şi Călăraşi ar putea fi reprezentaţi în Adunarea Eparhială a Arhiepiscopiei Chişinăului în urma anunţării şi ţinerii unor alegeri anticipate în această Adunare. Acest fapt ar presupune convocarea concomitentă a alegerilor pentru Adunarea Eparhială a Episcopiei de Bălţi şi a Episcopiei Basarabiei de Sud, conduse de ÎPS Mitropolit şi Exarh Petru în calitatea sa de Locţiitor de Episcop. O asemenea formulă ar epuiza orice neînţelegere asupra acestor aspecte de reprezentare. Aceste neînţelegeri au apărut şi ca urmare a faptului că în perioada mandatului actualei adunări eparhiale au aderat la Mitropolia Basarabiei un număr considerabil de parohii şi au fost înregistrate eparhiile istorice ale Mitropoliei Basarabiei. De menţionat că atât la Adunarea din anul curent, cât şi cea din anul trecut, 08.05.2007, protopopiatele din Ungheni şi Călăraşi, au avut reprezentaţi pe pr. Vasile Negru, diac. Rusu Dumitru, domnii Rusu Vitalie şi Budescu Gh.
OCHII PĂRINTELUI JUSTIN. Privirea Duhovnicului României în fotografiile
Cristinei Nichituș Roncea. 101 ani de la nașterea Mărturisitorului de la
Petru Vodă
-
A privi în ochi Sufletul iradiază din trup, din chip, se face auzit prin
grai, dar mai ales se revarsă din privire. Cugetele noastre, faptele
noastre ne zu...
4 years ago
No comments:
Post a Comment