2009 a fost numit Anul Eminescu, căci s-au împlinit 120 de ani de la
moartea sa, iar în 2010 numărăm 120 de ani de la naştere. Încă un An
Eminescu? De peste un secol, toţi anii sunt ani Eminescu pentru cei
ce-l merită. „Ca-n toţi anii, negreşit“, ca Moşul din legendele
copilăriei, şi el bălăcărit, Eminescu „soseşte“ şi „aduce daruri
multe“, ca un Luceafăr pururi tânăr. E „om al trecutului“, „cadavru din
debara“ etc. doar pentru minţi viclene sau aiurea.
Anul
Eminescu 2009 a început cu împlinirea ediţiei anastatice, visul lui
Noica, mulţumită tenacităţii acad. Eugen Simion (şi domnia sa, şi
ediţia domniei sale, tot sub zodia porcăielii) şi s-a încheiat,
bunăoară, cu spusele IPS Bartolomeu Anania, care ne-a reamintit că
Eminescu n-a fost un necredincios. În acest răstimp, Eminescu a fost
mereu printre noi, pentru cine a avut urechi de auzit şi ochi să vadă.
Exegeţi versaţi şi temerari ca Nae Georgescu (în „Boala şi moartea lui
Eminescu“) şi Theodor Codreanu (în „Eminescu - drama sacrificării“),
dar şi debutanţi, ca tânăra de 22 de ani Miruna Lepus (în „Despre
Eminescu şi ce am învăţat descoperindu-l“), elevi şi bloggeri, sportivi
cu bicicleta şi cete din noua dreaptă, actori de teatru şi manelişti
(„Unicat ca Eminescu/ E antrenorul Lucescu“), cititoare melancolice şi
cenaclişti impetuoşi, iubitori şi detractori, i-au făcut, fiecare în
felul lui, prezenţa de toate zilele.
A devenit, tot mai temeinic
probat, că lui Eminescu i s-a instrumentat mai întâi moartea civilă,
iar apoi asasinarea din motive politice. La Catedra de Sociologie a
Universităţii Bucureşti, profesorul Ilie Bădescu şi alţi distinşi
universitari comemorează „Anul Eminescu - 120 de ani de la ucidere“.
Continuă şi cârtelile Zoililor de calibre mediocre, dar n-au prea mai
fost luate în seamă. Unul îl vrea pe Eminescu „reşapat“, după ce,
anterior, se gândea „să fie pus la produs“, adică să facă şi el ceva
pentru naţie, să se facă brand comercial. O doamnă/ domnişoară Bot
(scuze, dar aşa o cheamă), strâmbă din nas la „struţocămila filologică“
a ediţiei academice a manuscriselor, şi o face tot în „Dilema“, de data
asta cea „veche“, adică aceeaşi care a iscat scandalul Eminescu. Altei
doamne/ domnişoare, Spânu (scuze, dar aşa o cheamă), refrenul
artiştilor basarabeni Teodorovici „Eminescu să ne judece“ i se pare că
„sună apocaliptic“, aceeaşi îi reproşează unui profesor că studiul sau
titlul său despre Eminescu „ar fi putut să fie ceva mai ludic, măcar
din raţiuni de marketing“. O carte a recordurilor (nu Guiness) proclamă
„Luceafărul“ drept cel mai lung poem de dragoste al lumii. Busturi ale
poetului vor fi asezate la Comrat, pe Aleea Gloriei, şi într-un parc
din New York. Caricaturişti de pretutindeni se exersează de ani de zile
pe tema Eminescu. Ziaristul Victor Roncea, încă la „Ziua“, publica un
reportaj de la locul în care a murit poetul, Casa de Sănătate a dr.
Suţu de pe strada Plantelor. „Gazeta de Sud“ ne pune în faţă un
avertisment al gazetarului politic Eminescu: „Vom avea de acum înainte
dominaţia banului internaţional, o domnie străină, impusă de străini;
libertatea de muncă şi tranzacţiuni, teoria de luptă pe picior în
aparenţă legal, în realitate inegal“.
Dar în 2009 s-au împlinit şi
20 de ani de când, la Piatra Neamţ, am fost alături de eminescologul în
ascensiune Ion Roşu la lansarea cărţii sale „Legendă şi adevăr în
biografia lui M. Eminescu“, volumul întâi, „Originile“. Rareori, un
astfel de specialist: literat, istoric, arhivist, filolog, pamfletar,
chiar şi detectiv. S-a dedicat lucrării de restituire a adevăratei
biografii a lui Eminescu (căci nici cea a lui Călinescu nu e perfectă)
şi a apucat doar să-i lămurească ascendenţa familială. Eminescu,
demonstrează el în carte, n-a fost, cum s-a spus, nici „de origine
turcă“, nici „bulgar din Brăila“, nici „coborâtor dintr-un militar
suedez“, nici „dintr-un rutean“, nici „viţă de şleahtă“, nici „dintr-o
familie de origine armeană“, nici „sârb pripăşit prin ţară“, nici
„albanez“, „persan“, „neamţ“, „evreu“. Istoria familiei lui Eminescu,
care, are curajul să afirme Ion Roşu, „devine, în sfârşit, limpede
(...) începe cu un prim strămoş bănăţean, poreclit sau supranumit
Imin(u), născut cam pe la 1675“. Atât, adică enorm, a reuşit să
împlinească ambiţiosul şi mult înzestratul cărturar Ion Roşu, care a
părăsit lumea aceasta înainte de a lucra toate cele cinci volume
proiectate şi ediţiile adăugite la care deja se gândea. Câţi mai ştiu
astăzi de cartea fabuloasă, prin rigoarea şi deschiderile sale, a lui
Ion Roşu? Care e soarta documentaţiei şi a manuscriselor lui,
nevalorificate, după cum, din păcate, cred?
Iată deci că Eminescu
nu-i deloc în debaraua în care l-ar vrea unii. „Ce e nou la Salzburg?“,
se întreba, într-un titlu, un ziarist străin cu treburi pe-acolo.
„Mozart!“, îşi răspundea în articol, la câteva secole după dispariţia
compozitorului. Ce e nou în România? Eminescu!
Vineri, 14 iunie, ora 13.00, la Muzeul Unirii din Iași: Părintele Hariton
Negrea, Maica Justina Bujor, scriitoarea Magda Ursache și mărturisitorul
Marin Răducă participă la Conferința MOȘTENIREA PĂRINTELUI JUSTIN și
Lansarea de carte „DUHOVNICUL – 100 de ani cu Părintele Justin. 100 de
portrete de Cristina Nichituș Roncea”
-
“UNITATE, POCĂINŢĂ, ASCULTARE ŞI RUGĂCIUNE” Sub aceste cuvinte de foc
lăsate românilor de bunul Părinte Justin de la Petru Vodă, anul acesta
celebrăm Cente...
5 years ago
No comments:
Post a Comment