Nu prea posedam rusa într-atît, ca să înţeleg totul
ce povestea, ce arăta şi se demonstra academicianul, însă eram captivat
de vocea-i cam piţigăiată, dar foarte blîndă şi convingătoare, de modul
delicat, în care conversa cu fiecare interlocutor, dar îndeosebi – de
lucrurile uimitoare pe care le povestea cu atîta cunoştinţă de cauză.
Abia acum îmi dau seama, că “învăţatul Căpiţă”, precum îl numeam eu pe
atunci, era, de fapt, unicul care se comporta liber şi absolut
nestingherit pe “ecranele azurii” ale supracenzuratei televiziuni
sovietice.
Îmi mai
amintesc că odată, cînd priveam această emisiune împreună cu cîţiva
prieteni de joacă, unul dintre ei, auzindu-i “familia”, a izbucnit în
rîs: “Ha-ha, omul acesta e o… căpiţă… de fîn!” Ne-am amuzat cu toţii pe
seama acestei coincidenţe cu “limba moldovenească”, pentru ca abia
acum, peste ani şi ani, să mă dumiresc că, într-adevăr, ilustrul savant
de talie mondială, fiul Laureatului Nobel, Piotr Kapiţa e de origine
basarabeană.
Iată un
fragment din interviul acordat de S.P.Capiţa la Moscova directorului
Bibliotecii Naţionale din Chişinău, Alexei Rău, şi publicat în revista
“Magazin bibliologic”:
“ – Stimate domnule academician, sunteţi descendent din viţă basarabeană. Mai ţineţi vreo legătură cu baştina strămoşească?
– Vreo legătură, e prea puţin spus. Precum vedeţi, vă răspund în limba română, pe când dvs. m-aţi întrebat ruseşte...
– Astăzi sunteţi pus pe surprize...
– La ce vă referiţi?
– Am în vedere, mai întâi, comunicarea ce aţi prezentat-o în cadrul acestei conferinţe internaţionale, prilejuită de aniversarea a 170-a a Bibliotecii de Stat a Rusiei, care a facut adevărate furori. Şi a doua surpriză este că vorbiţi atât de bine limba noastră...
– Am în vedere, mai întâi, comunicarea ce aţi prezentat-o în cadrul acestei conferinţe internaţionale, prilejuită de aniversarea a 170-a a Bibliotecii de Stat a Rusiei, care a facut adevărate furori. Şi a doua surpriză este că vorbiţi atât de bine limba noastră...
Iată
că şi dvs., când vă referiţi la această limbă, recurgeţi la exprimarea
eufemistică. Academicianul Piotrovski, un mare romanist şi un foarte
bun prieten al familiei noastre, a tot vorbit despre situaţia
lingvistică din Basarabia, inclusiv despre felul acesta al multor
intelectuali, iscat din raţiuni de circumspecţie politică, desigur, de
a ocoli numele ei cel adevărat. Dar ea este limba română şi n-ai ce-i
face. Bovarismul politicienilor de la Chişinău, care poate fi numit cu
un cuvânt mult mai dur, numai că nu-mi pot permite să cobor atât de
jos, întreţinut, ba nu – generat de o seamă de politicieni chiar de
aici, de la Moscova, este o mostră de ignoranţă agresivă. Eu nu cred
că, în condiţiile creşterii nivelului de instruire şi ale
democratizării, opacitatea obscură a acestor grupări şovine nu va fi
dezamorsată definitiv. Lucrul acesta, însă, depinde de vorbitorii
acestei limbi, în primul rând de intelectualii de la voi, care trebuie
să spună adevărul. Iar dacă „a spune adevărul” vi se pare o expresie
cam bombastică, atunci ţineţi-vă de ceea ce se numeşte demnitate
intelectuală. Eu, fiind departe de locurile de baştină ale
străbunicilor mei, ţin la această limbă tocmai din acest sentiment de
demnitate, care include, pentru un intelectual, şi datoria de a
cunoaşte şi de a vorbi limba mamei, care i-a dat viaţă şi l-a crescut.
Dacă
bunelul şi bunica erau basarabeni, vorbitori de limbă română, dacă
tatăl meu şi mama mea au fost la fel, chiar dacă, în virtutea situaţiei
lor, nu au prea avut condiţii să se şi afirme în această limbă, cum
puteam eu să fiu altfel? Mai mult chiar, deşi m-am născut si am crescut
departe de Basarabia, am mers pe urmele tatei şi mi-am luat şi eu o
soţie basarabeancă, de prin părţile Sorocii, aşa încât, atunci când ne
retragem în căminul nostru familial, mai vorbim şi româneşte. Am şi
mers împreună, de câteva ori, când eram mai tineri, în ospeţie la
părinţii şi la rudele soţiei mele…
–
La conferinţa de astăzi aţi produs o mare senzaţie, prezentând o
viziune neaşteptată asupra trecutului, prezentului şi viitorului
societăţii, surpriza fiind amplificată şi de faptul că un fizician face
revoluţie în sociologie...
–
Cel de-al doilea aspect al surprizei nu este de fapt o surpriză, ci e
vorba de continuarea unei tradiţii de familie. Tatăl meu, mai cu seamă
în perioada de după decernarea premiului Nobel, a fost o prezenţă
remarcabilă a vieţii publice ruse şi internaţionale. Eu nu am făcut
decât să-i urmez exemplul. Împreună cu câţiva colegi savanţi din SUA şi
Danemarca, am încercat să aplicăm modelarea matematică pentru a afla nu
la nivelul presupoziţiilor, dar mai mult sau mai puţin exact, cum a
fost comunitatea umană până acum şi ce ne aşteaptă în viitor.
Rezultatele ce le-am obţinut, sunt revelatoare, iar concluzia
principală este că schimbările despre care vorbim mereu de câteva
decenii, sunt insignifiante în raport cu ceea ce ne aşteaptă. Adevărata
mare schimbare a societăţii abia urmează să se producă.
– Aveţi în vedere o schimbare de ordin tehnologic?
–
Tehnologiile, ca şi moda, sunt lucruri efemere şi nu ţin de esenţa
fiinţei şi a fiinţării umane. Iar în câmpul acestora din urmă, progrese
nu s-au prea înregistrat. Francis Fukuyama a demonstrat acest lucru de
o manieră irefutabilă. Pe de altă parte, aşa cum arată rezultatele
cercetărilor noastre, factorii decisivi în dezvoltarea comunităţii
umane au fost - atât în epocile preistorice,, cât şi în timpurile
istorice - nu economia, nu munca, ci spiritualitatea şi informaţia,
cultura în sensul larg al cuvântului.
–
Prin urmare, concluzia lui Maltus, spre care s-au orientat şi de care
s-au ghidat atâta timp politicienii şi savanţii, că problema alimentară
este forţa motrice a omenirii, se dovedeşte a fi greşită?
–
Categoric. Analizele noastre arată că resursele alimentare pe globul
pământesc au fost şi sunt mai mult decât suficiente. Problema stă în
distribuirea acestor resurse, dar nu în deficitul lor. Afară de
aceasta, explozia demografică, precum ne arată modelul matematic, a
fost un fenomen temporar şi este influenţată, cât ar părea de
paradoxal, tocmai de nivelul de cultură şi de capacitatea de receptare
a informaţiei. Cât timp cultura se limita mai mult la îmbunătăţirea
aspectelor de civilizaţie, s-a redus progresiv mortalitatea şi a
crescut numărul populaţiei. Punctul de vârf al exploziei demografice
l-au constituit anii 1950-2000. Din 2001 a început stabilizarea, iar
din 2200 numărul populaţiei Terrei va fi într-un regres continuu din
cauza reducerii considerabile a natalităţii. Şi oricât ar părea de
paradoxal, factorul principal care determină această tendinţă, este, în
plină revoluţie informaţională declarată, tocmai criza informaţională.
Vorba e că omul a ajuns la limita posibilităţilor sale de receptare a
informaţiei. Formarea profesională durează deja până la vârsta de 30 de
ani. Dar şi după aceea, instruirea trebuie continuată, altfel nu faci
faţă concurenţei. Şi atunci cum să-ţi rămână timp ca să mai şi lucrezi,
să te reproduci, să transmiţi cunoştinţele acumulate către generaţia
tânără? Limitele receptării au condus la un fenomen nou în ţările
postindustriale: aproape la 30% din populaţie se manifestă
analfabetismul funcţional (războiul din Irak, de exemplu, a arătat că o
mare parte din ostaşii americani nu posedă pe deplin armele
intelectualizate).
–
Apropo, cineva dintre vorbitorii de astăzi a scos pe tapet problema
disproporţiei crescânde, în cadrul resurselor tehnologice noi, între
preţurile la hard şi la soft, cele din urmă fiind deja de aproape
douăzeci de ori mai mari. Nu este şi acest indiciu o răsfrângere
indirectă a ceea ce remarcaţi dvs. că se petrece în cadrul resursei
umane?
– Fără doar şi
poate. Dar aş ţine să fac imediat o replică vis-a-vis de sintagma
„resursa umană”. Tratarea factorului uman ca resursă are şi ea partea
sa de contribuţie la ceea ce se întâmplă cu omul şi cu societatea. Se
conturează două puncte ale căii parcurse până acum: de la frate al
naturii, în vremurile primordiale, la resursă, în perioada
contemporană. În general, modelul matematic al căii acesteia arată că
s-a produs o comprimare a timpului şi a istoriei. Fiecare perioadă
istorică nouă a fost de două, trei ori mai scurtă decât precedenta.
Densitatea informaţională, culturală, psihologică, biologică a crescut
în proporţie geometrică, presându-l pe om cu o forţă fără precedent.
–
Aţi specificat mai sus că din anul 2200 va începe scăderea progresivă a
populaţiei Terrei. Probabil că momentul acela se va constitui într-un
fel de linie de demarcare, de trecere la noua societate, intrată în
adevărata mare schimbare la care v-aţi referit. Cum va fi acea
societate?
– În primul
rând, va fi radical schimbată componenţa de vârste: oamenii în etate
vor fi mult mai mulţi decât cei tineri. Va fi, deci, o societate
îmbătrânită, cu toate consecinţele ce decurg dintr-o astfel de stare.
Se va produce o criză acută de concepţie colectivă asupra lumii şi una
de conştiinţă. Vor intra în declin familia şi statalitatea. În locul
timpului comprimat va veni altceva.
– Nu vor însemna oare toate acestea începutul sfârşitului?
–
Dacă nu se va întâmpla nici o catastrofă cosmică, nu va dispărea nici
societatea. Ea va traversa, desigur, o perioadă de reabilitare, de
reanimare după cele prin câte a trecut. Şi apoi îşi va reveni. Dacă,
desigur, se va întoarce la natură, la spiritualitate, la cultură,
lăsând aspectele tehnologice pe un plan secund, unde le este locul, aşa
cum ne-a prevenit şi filosoful german Heidegger, şi marele Fukuyama.
- Credeţi că ar trebui să renunţăm la tehnologizare?
- În nici un caz. Tehnologiile îşi vor ocupa locul ce li se cuvine. Până în 2200 va mai veni un mare val tehnologic, legat de aplicarea memoriei holografice la computere, de motoarele cu apă (cu hidrogen) şi de crearea intelectului artificial. Acesta din urmă va duce criza interioară a omului şi a societăţii la limita ultimă, încât, pe fundalul răririi populaţiei, vom vedea
cu alţi ochi realitatea, o vom simţi fizic, cum ar zice Borges. Şi atunci, lăsând tehnologiile la locul lor, ne vom preocupa de creşterea părţii spirituale, culturale a fiinţei noastre, pentru a redobândi echilibrul. Chiar dacă nu vom face în mod deliberat acest lucru, îl va face instinctul de autoconservare din noi, natura care e mai înţeleaptă decât înţelepciunea însăşi.
- Aşadar, un progres eventual pentru biblioteci ar însemna trecerea de la diseminarea informaţiilor la difuzarea cunoştinţelor. Cum vedeţi dvs, ca unul care cunoaşte biblioteca din interior, înfăptuirea practică a acestei orientări?
- Înfăptuirea practică trebuie să decurgă, pe de o parte, din baza metodologică oferită de ştiinţă, de modelarea matematică în particular, iar pe de alta, din studierea publicului cititor cu instrumentele ce le oferă sociologia contemporană. Vectorii evoluţiei demografice şi antropologice trebuie să prevaleze, ca puncte de reper, asupra aspectelor tehnologice. Însă
eu nu aş fi de acord cu noţiunea de progres pe care aţi utilizat-o aici. E vorba mai curând de o reîntoarcere la spiritualitate şi la cunoaştere, dar la un alt nivel de dezvoltare, desigur. Acelaşi lucru se poate spune şi despre globalizare. Or, utilizând, cu referire la circuitul informaţional, sintagma „sat global”, noi, de fapt, recunoaştem că arhetipul informaţional foarte vechi al statului e mult mai bun decât modelul la care am ajuns în secolul XX. Asta e legitatea. Universul e pulsatoriu, se contractă şi se dilată, se depărtează de punctul iniţial şi apoi revine. Omul, ca parte a acestui univers, nu poate fi o excepţie.
- În nici un caz. Tehnologiile îşi vor ocupa locul ce li se cuvine. Până în 2200 va mai veni un mare val tehnologic, legat de aplicarea memoriei holografice la computere, de motoarele cu apă (cu hidrogen) şi de crearea intelectului artificial. Acesta din urmă va duce criza interioară a omului şi a societăţii la limita ultimă, încât, pe fundalul răririi populaţiei, vom vedea
cu alţi ochi realitatea, o vom simţi fizic, cum ar zice Borges. Şi atunci, lăsând tehnologiile la locul lor, ne vom preocupa de creşterea părţii spirituale, culturale a fiinţei noastre, pentru a redobândi echilibrul. Chiar dacă nu vom face în mod deliberat acest lucru, îl va face instinctul de autoconservare din noi, natura care e mai înţeleaptă decât înţelepciunea însăşi.
- Aşadar, un progres eventual pentru biblioteci ar însemna trecerea de la diseminarea informaţiilor la difuzarea cunoştinţelor. Cum vedeţi dvs, ca unul care cunoaşte biblioteca din interior, înfăptuirea practică a acestei orientări?
- Înfăptuirea practică trebuie să decurgă, pe de o parte, din baza metodologică oferită de ştiinţă, de modelarea matematică în particular, iar pe de alta, din studierea publicului cititor cu instrumentele ce le oferă sociologia contemporană. Vectorii evoluţiei demografice şi antropologice trebuie să prevaleze, ca puncte de reper, asupra aspectelor tehnologice. Însă
eu nu aş fi de acord cu noţiunea de progres pe care aţi utilizat-o aici. E vorba mai curând de o reîntoarcere la spiritualitate şi la cunoaştere, dar la un alt nivel de dezvoltare, desigur. Acelaşi lucru se poate spune şi despre globalizare. Or, utilizând, cu referire la circuitul informaţional, sintagma „sat global”, noi, de fapt, recunoaştem că arhetipul informaţional foarte vechi al statului e mult mai bun decât modelul la care am ajuns în secolul XX. Asta e legitatea. Universul e pulsatoriu, se contractă şi se dilată, se depărtează de punctul iniţial şi apoi revine. Omul, ca parte a acestui univers, nu poate fi o excepţie.
– Vă mulţumesc pentru interviu.
–
Iar eu vă mulţumesc pentru invitaţie şi vă rog să transmiteţi
cititorilor revistei „Magazin bibliologic” urările mele de fericire şi
de mai bine. Mai ales cititorilor de prin părţile Sorocii, oameni
despre care am nişte amintiri de neşters.
Interlocutor: Alexe Rău / 2003
Destinul lor a fost ştiinţa
Sergei Petrovici Capiţa
s-a născut la 14 februarie 1928 la Cambridge, Marea Britanie, unde
tatăl său - tînărul savant Piotr Capiţa (trimis în calitate de membru
al comisiei Academiei Ruse de Ştiinţă pentru restabilirea relaţiilor
ştiinţifice suspendate din cauza războiului şi a revoluţiei), pentru
cunoştinţele sale excepţionale, a fost invitat de însuşi renumitul
Ernest Rutherford să lucreze în laboratorul acestuia. În 1935 S. Capiţa
revine cu părinţii în URSS, absolveşte Institutul de Aviaţie din
Moscova, apoi lucrează la Institutul de Aerohidrodinamică, la
Institutul de Geofizică şi pînă în prezent – la Institutul de Fizică al
AS a FR. Timp de 35 de ani a condus catedra de Fizică (cea mai mare din
ţară) a Institutului fizico-tehnic din Moscova. Este vice-preşedinte al
Academiei Ştiinţelor Naturale a FR, membru al Academiei Europene,
Laureat al Premiului de Stat din URSS, al Premiului AS al FR şi al
Premiului UNESCO pentru activitatea de popularizare a ştiinţei.
Fratele, Andrei Petrovici Capiţa, este savant-geograf, membru-corespondent al AS a FR, profesor la Universitatea de Stat „M.V.Lomonoiov” din Moscova.
Feciorul, Fiodor, filolog de profesie, lucrează la Institutul literaturii universale.
Fiica, Maria, e psiholog, lucrează la Universitatea de Stat „M.V.Lomonoiov” din Moscova.
A doua fiică, Varvara, e medic, lucrează la Şcoala Superioară de Economie.
Tatăl, Piotr Leonidovici Capiţa,
mare fizician rus, cercetător al atomului, distins (1978) cu Premiului
Nobel "Pentru invenţii şi descoperiri de bază în domeniul fizicii
temperaturilor joase" (împreună cu Arno Allan Penzias şi Robert Woodrow
Wilson), s-a născut pe 9 iulie 1894 în oraşul Kronstadt.
Mama lui Serghei şi Andrei Capiţa a fost Anna Alekseevna Krîlova, fiica academicianului rus Aleksei Nikolaevici Krîlov.
Bunicul, generalul Leonid Petrovici Căpiţă, originar din Basarabia, a fost inginerul şi constructorul fortificaţiilor de la Kronstadt.
Bunica, Olga
Ieronimovna Stebniţkaia, a fost filolog, specialist în domeniul
folclorului şi literaturii pentru copii, a adus o mare contribuţie în
cultura rusă.
Pe urmele tatălui
Din
păcate, în Moldova nu se prea cunosc biografiile generalului Leonid
Petrovici Căpiţă şi a soţiei acestuia, Olga Ieronimovna Stebniţkaia,
despre care protagonistul interviului de mai sus spune că „bunelul şi bunica erau basarabeni, vorbitori de limbă română”.
La sigur, muzeul din Kronştadt deţine mai multe date despre
întemeetorul cetăţăţii, care a lăsat urme de neşters în istoria fostei
URSS şi a Rusiei.
În
schimb, mulţi oameni de vîrstă medie şi mai înaintată au auzit multe
despre Laureatul Premiului Nobel, fizicianul sovietic Piotr Capiţa,
despre care iarăşi protagonistul interviului de mai sus spune că „tatăl meu şi mama mea au fost la fel (adică, nici ei nu şi-au uitat limba - B.O.) chiar dacă, în virtutea situaţiei lor, nu au prea avut condiţii să se şi afirme în această limbă”.
Astfel, în 1905 Piotr a început gimnaziul, dar fiindcă nu avea
rezultate bune (nu-i plăcea latină, deşi cunoştea la perfecţie limba
română) el a părăsit gimnaziul şi şi-a continuat studiile la liceul
real Kronstadt, pe care l-a absolvit cu success în 1912. Continuîndu-şi
studiile la facultatea de electromecanică a institutului politehnic
Petrograd, chiar de la primele ore de curs a fost remarcat de către
profesorul de fizică A.F. Ioffe, care i-a propus să participe la
cercetări în laboratorul sau. În anul 1914 Piotr a plecat în Scoţia în
vacanţa de vară pentru studierea limbii engleze. Cînd a revenit,
incepuse Primul Război Mondial şi tînărul s-a înrolat voluntar în
armată ca şofer de infirmierie, transportînd răniţi pe frontul polonez.
În
1916, după demobilizare, P.Capiţa a revenit la studii, colaborînd şi la
laboratorul de fizică al lui Ioffe. În situaţia gravă de după
revoluţie, Ioffe a insistat ca talentatul discipol al său, P.Capiţa, să
plece în străinatate, dar numai după intervenţia lui Maksim Gorkii –
cel mai influent scriitor rus la acea perioadă – autorităţile bolşevice
i-au permis plecarea în Anglia. Cu puţin timp înainte de plecare,
epidemia de gripă “spaniola” i-a cosit, doar într-o lună, pe cei mai
dragi - tatăl, soţia, fiul şi fiica...
Tînărul
savant a lucrat în laboratorul din Cavendish, conducatorul acestuia,
Ernest Rutherford, acceptîndu-i stagierea sub impresia aptitudinilor
tînărului fizician rus. Autoritatea ştiinţifică a lui Capiţa crestea -
în 1923 el devine doctor in ştiinţe, obţinînd prestigioasa bursă
Maxwell, în 1924 devine adjunct al directorului laboratorului din
Cavendish, peste un an e ales membru al colegiului Trinity.
Oficialităţile din URSS i-au propus să revină în ţară, dar savantul a
pus condiţia de a i se permite libera circulaţie în Europa, condiţie,
pe care Moscova nu o accepta.
Totuşi,
Capiţa a fost ademenit în URSS, viza în Anglia fiindu-i anulată.
Rutherford şi alţi savanţi cu renume au apelat la autorităţile
sovietice să-i permită lui Capiţa continuarea lucrărilor ştiinţifice în
Anglia, dar au fost refuzaţi. Savantului i s-a propus funcţia de
director al Institutului de Fizică al Academiei de Ştiinţe a URSS,
dînsul acceptînd acest post cu o condiţie - achiziţionarea fostului
laborator din Anglia. Pînă la urmă, Rutherford s-a resemnat, intelegînd
ca şi-a pierdut remarcabilul colaborator, şi a acceptat afacerea
sovieticilor. Astfel, URSS a cumpărat laboratorul, iar savantul,
împreună cu soţia şi cei doi feciori, Serghei şi Andrei, a fost cazat
chiar pe teritoriul institutului.
Autoritatea
mondială a lui Capiţă îl proteja de intemperiile teroarei staliniste,
mai mult ca atît – graţie intervenţiei lui, mulţi oameni de ştiinţă au
fost salvaţi de închisori şi lagăre. Din 1934 pînă în 1983, savantul a
trimis mai mult de 300 de scrisori lui Stalin (50), Molotov (71),
Malencov (63), Hruşciov (26). În 1972, cînd autorităţile au propus
excluderea lui Andrei Dimitrievici Saharov din Academia de Ştiinţe,
Capiţa a fost unicul care s-a opus, declarînd fără frică: “Avem deja un
ruşinos precedent - în 1933 fasciştii l-au exclus pe Albert Einştein
din Academia de Ştiinţe de la Berlin.”
Pentru
refuzul de a participa la elaborarea armei atomice Capiţa a fost
destituit din funcţie şi inlăturat de la orice cercetări ştiinţifice.
În decurs de 8 ani el s-a aflat în arest la domiciliu, lipsit de orice
comunicare cu lumea ştiinţifică. Dar şi în asemenea condiţii Piotr
Leonidovici a utilat un mic laborator, cercetînd posibilităţile de
dobîndire a energiei termonucleare. Doar în 1965, după o întrerupere de
peste 30 de ani, Capiţa a primit permisiunea de a se deplasa peste
hotare, în Danemarca fiind decorat cu medalia de aur internaţională
„Nils Bor”. În 1969 s-a deplasat în SUA, iar în 1978 Academia de
Ştiinţe a Suediei i-a înmînat Premiul Nobel. Savantul de origine
basarabeană P.Capită s-a stins din viaţă la 8 aprilie 1984, cu puţin
înainte de a împlini vîrsta de 90 de ani.
Fiul
său, academicianul cu renume mondial şi vorbitorul de limbă română,
Serghei Petrovici Capiţa, azi împlineşte 80 (acum 85 de ani!). N-ai ce face: „Ars –
longa, vita- brevis”.
Boris Olaru
Sursa: Moldova Noastra
No comments:
Post a Comment