Pages

Thursday, July 31, 2008

Politia din New York a descins la expozitia ICR "Freedom for Lazy People", dar simbolurile naziste disparusera din Galeria Romana!

Menora este unul dintre cele mai vechi simboluri ale poporului evreu, fiind mentionata pentru prima data in Cartea Biblica a Exodului. Se spune ca forma candelabrului a fost data lui Moses chiar de Dumnezeu. Intrebuintata la Serbarea Luminilor, Hanukka, Menora este strans legata de fiecare moment al istoriei pline de suferinte a acestui neam si, pentru a-i lovi pe evrei, trebuie sa spargi sau sa vandalizezi acest simbol. Unul din cele mai dureroase momente a fost desecrarea unei statui reprezentand o Menora chiar la Auschwitz. Pot sa scriu despre zeci de cazuri in care s-a vandalizat un cimitir evreiesc sau a fost sparta o Menora, dar nu am crezut niciodata ca un stat care acum se declara democratic, Romania, sa organizeze si sa sponsorizeze un eveniment antisemit de tip nazist unde sa fie desacralizate Menore. Acest lucru, care ar putea ului tot New York-ul, se desfasoara chiar aici, in "centrul lumii", la Institutul Cultural Roman din New York, condus de directoarea Corina Suteu.
Scriu aceste randuri in miez de noapte, la cateva ore de la evenimente care vor ramane pentru todeauna intiparite in memoria mea si a ofiterilor de serviciu din cladirea aflata pe 38 Street. Vineri seara, in jurul orei 9, mai multe masini ale Politiei din New York au inconjurat cladirea in care functioneaza Misiunea Romaniei la ONU, Consulatul General al Romaniei la New York si Institutul Cultural Roman (ICR-NY). Grupul de politisti americani se indreapta spre usa Galeriei Romane a ICR-NY si intra in contact cu ofiterul de paza. Politistii sunt anuntati ca galeria este inchisa si raman in strada (aproximativ zece minute), incercand sa vada, prin vitrina, zvastica germana si peretele intreg pe care sunt pictate doua Menore desecrate ingrozitor, patriarhi, rabini, evrei religiosi batjocoriti si colectia scatologica de expresii tipice unor golani ordinari.
Intrand in vorba cu politistii, trecatorii incep sa realizeze ca la Galeria Romana are loc un eveniment de tip fascist. Le-am explicat tuturor ca galeria nu este particulara, ci oficiala a statului roman, apartine Institului Cultural Roman si se afla sub inaltul patronaj al presedintelui tarii, d-l Traian Basescu. Am reliefat unor grupuri de diplomati (cladirea Natiunilor Unite este aproape) ca, atata timp cat Corina Suteu va fi director la ICR-NY, situatia este grava si aparent fara iesire.
Am fost intrebat de un diplomat japonez ce parere are despre aceasta situatie ambasadorul Romaniei la ONU, d-na Simona Miculescu. I-am explicat acestui domn, pe care il cunosc personal (sotia mea, Kiyoko, este japoneza), ca la NewYork se afla o echipa diplomatica buna (d-na Simona Miculescu, d-l consul Pietro Lucian Pavoni, d-na Andreea Berechet) care cunoaste situatia, pentru ca am vizitat si am comentat expozitia impreuna, dar nu pot face nimic. Un turist francez m-a intrebat daca presedintele Basescu este antisemit. I-am raspuns ca nu, dar ca s-a inconjurat de un grup extrem de periculos pentru imaginea si prestigiul Romaniei si ca are doua posibilitati: sau se desparte de ei, sau pleaca impreuna cu ei. Daca d-l Traian Basescu crede ca a sosit momentul desecrarii de Menore si arborarii zvasticii intr-o cladire oficiala a statului roman, se inseala amarnic. In momentul cand politia a intrat in sediul galeriei, multi au aplaudat, pentru ca a fost si victoria lor. Am aplaudat si eu, pentru ca a fost o victorie a noastra. Unii au inceput chiar sa scandeze: "Nazistii, acasa". Am strigat si eu:"Sa plece Corina Suteu, care imi aminteste de Buchenwald".
Ajuns acasa, am gasit mesaje de la Departamentul de Stat (Norbert Robert-Romanian Desk, John Becher-Holocaust Department), Antidefamation League, FBI, Politia din New York. Toti m-au asigurat ca nazistii vor pleca foarte curand acasa!
Robert HORVATH, cineast, New York
26 Iulie 2008
Dl Robert Horvath, evreu din Romania, a fost si victima unui incident discriminatoriu de tip totalitarist-comunist al ICR-New York. Incercand sa-si prezinte opinia fata de un raport care acuza toti romanii de crime impotriva evreilor, dl Horvath a fost dat afara. Vezi filmarea aici:

No comments: