Greu
la dealul democraţiei originale româneşti cu brigadierii de serviciu ai
anticomunismului de paradă conectat direct la economia de piaţă şi
bugetul statului. De 20 de ani, pe „hoitul“ regimului comunist şi-a
făcut lăcaş şi se hrăneşte copios şi fără jenă un grup, altfel destul
de restrâns, de indivizi, cu pretenţii intelectuale autodeclarate de
infailibilitate morală, ideologică şi atenţie mai ales „ştiinţifică“.
Nu că subiectul nu merită a fi obiect de studiu şi cercetare cu
adevărat ştiinţific. Dimpotrivă. Dar în cazul la care mă refer se
aplică perfect principiul cibernetic al lui Norbert Wiener conform
căruia „garbage in, garbage out“ (adică cel aplicat la „cutia neagră“
gunoi bagi, gunoi iese). Principiul fundamental urmat de cei în cauză
este în absolută consonanţă cu cel al genezei noii oligarhii
postdecembriste la pulpana căruia s-a aciuat: profit şi capitalizare
politică atât cât cuprinde. O simbioză care sub aspect funcţional este
de invidiat ca eficienţă dacă ne raportăm la starea generală a
societăţii româneşti şi la performanţele procesului de modernizare
politică a ţării. Dacă am decis să abordez acest aspect acum, în pofida
vicisitudinilor de ordin olfactiv, o fac pentru că este instructiv
pentru cei care, direct sau indirect, au luat cunoştinţă de recenta
„gâlceavă“ ce zguduie „famiglia“ mercenarilor ideologici contra-cost ai
instituţiei oficiale de salubrizare anticomunistă. Şi când am folosit
expresia „contra-cost“ am în vedere alături de aspectele pecuniare şi
pe cele de capitalizare politică, ideologică şi aşa-zis „ştiinţifică“.
Despre
ce este vorba? Grupusculele ideologice ce-şi arogă monopolul dreptului
de deratizare anticomunistă a societăţii româneşti au ajuns în faza în
care, nemaînţelegându-se în spatele uşilor închise cu privire la
arondarea teritoriului de jumulit, au ieşit în public să-şi spele
rufele murdare. Nu însă la - şi din - întâmplare, ci ca o mişcare
calculată urmărind o capitalizare pe spezele opiniei publice înainte ca
decizia finală să fie luată de „naşul politic“, adică de „godfather“.
Pentru cititorii care, eventual, luaţi de treburi mai serioase, sunt în
necunoştinţă de cauză cu privire la „gâlceava“ amintită voi recapitula
pe scurt cadrul şi cauzele desfăşurării acesteia:
1 - În decembrie
2005, deci la 15 ani de la căderea fostului regim comunist, un grup de
„băieţi inteligenţi“ în raport cu propriile interese politice, sociale,
financiare etc. l-au convins pe premierul Tăriceanu să înfiinţeze pe
speze guvernamentale Institutul pentru Condamnarea Crimelor
Comunismului; premierul fiind de sorginte liberală, decizia apărea pe
deplin legitimă şi în totală aliniere cu vocaţia ideologică a
Partidului Naţional Liberal. Dar, vorba cunoscută, „uşurel cu pianul pe
scări“ pentru cei tentaţi să rămână doar la o atare explicaţie. Decizia
în cauză nu a fost una de tip pur ideologic, ci a fost în fapt o
contrareacţie politică născută din rivalitatea prim-ministrului cu
preşedintele Traian Băsescu, care anunţase cu puţin timp înainte, via
unui interviu în „Revista 22“, o nouă temă directivă: condamnarea
comunismului. Precum se vede, prim-ministrul şi grupul propozant au
fost mai iuţi de picior la capitolul capitalizării politice în faţa
opiniei publice româneşti pe o temă extrem de sensibilă şi dureroasă
pentru mulţi dintre români.
Subiect „gras“ pentru ambele
tabere combatante cu impact electoral grefat fie şi tardiv pe
frustrarea îndelungată a unei părţi importante a poporului român. Deşi
a pierdut runda întâi la capitolul organizatoric, preşedintele s-a
repliat rapid prin înfiinţarea, la începutul anului 2006, a ceea ce
este şi azi cunoscută ca fiind Comisia (Prezidenţială) pentru
Condamnarea Comunismului, iar ulterior pentru mulţi drept Comisia
Tismăneanu. Evident că, în deplină conivenţă cu orientarea politică a
stăpânilor, şi cele două grupuscule dominând discreţionar cele două
structuri oficiale au pornit nu doar la autopsierea fostului regim, dar
şi la compromiterea reciprocă marcând puncte sub stindardul de luptă al
fiecăruia dintre cele două Palate.
Aici se impune o mică paranteză
clarificatorie. Cele două structuri de sorginte executivă şi
guvernamentală au devenit, prin statutul şi influenţa celor două prime
funcţii în aparatul de stat al României, un passe-partout pentru
penetrarea şi consolidarea sub formă de bastion a unor importante
sectoare culturale, ideologice şi politice ale societăţii româneşti. În
termenii muncii de intelligence, asta se cheamă crearea, dezvoltarea şi
consolidarea de reţele informative aservite unui nucleu coordonator. În
fond, o acaparare ilegitimă de poziţii şi resurse pe harta generală,
altfel perenă, a vechilor conflicte ce sfâşie intelectualitatea
românească de zeci de ani.
Luate ad litteram, cele două structuri
se autoexclud de la bun început demersului ştiinţific declarat întrucât
poziţionează ne-echivoc concluzia înaintea premiselor. În al doilea
rând, ele s-au dorit a fi de la bun început structuri de instrumentare
politică (că de fapt intenţia reală primordială a fost de capitalizare
politică, este o altă poveste) cu pretenţia de implicare directă în
decizii de ordin juridic, financiar şi social ce sunt de competenţa
unor instituţii de sine stătătoare ale aparatului de stat. Mai pe şleau
spus, structurile respective au jinduit şi încercat să acţioneze după
modelul faimoaselor curţi inchizitoriale de tristă amintire ale
bisericii catolice. Frustrarea şi amărăciunea unei părţi a societăţii
româneşti exasperată de continuitatea mascată la putere a fostei clase
politice comuniste a fost şi încă a rămas o umbrelă şi un scut de
excepţie pentru mercenarii ce profesează „anticomunismul de serviciu“
în propriul folos. Şi, cum spun anglo-saxonii, „to add insult to
injury“ la adresa victimelor fostului regim totalitar, noii inchizitori
ideologici s-au descalificat de la bun început prin biografiile,
carierele şi compromisurile politice de notorietate făcute în trecut cu
regimul comunist. Că totul a devenit, mai ales în cazul raportului
prezidenţial, o şuşanea menită să permită preşedintelui Traian Băsescu
o importantă capitalizare politică pe plan intern, dar mai ales pe plan
internaţional, este limpede pentru mai toată lumea. Argumentul suprem
al acestei calificări îl constitutie faptul că mai niciuna din
propunerile importante ale Raportului nu şi-a găsit finalitatea în plan
legislativ sau executiv. Este trist să constaţi că un subiect atât de
important pentru percepţia şi educţia politică şi morală a naţiei a
putut fi atât de uşor şi condamnabil trivializat pentru raţiuni efemere
de ordin propagandistic.
Oricum, spre ghinionul celor în cauză
„scripta manent“ iar generaţiile viitoare îl vor cataloga corespunzător
şi relua abordarea temei pe temeiuri cu adevărat ştiinţifice.
2 -
După prezentarea de către preşedinte în faţa Parlamentului în decembrie
2006 a unei declaraţii politice pe marginea Raportului, cele două
structuri şi-au continuat, prin membrii celor două grupuscule, sinecura
pe spezele statului român. Cei de la Comisia prezidenţială au forţat o
cvasipermanentizare sub pretextul necesităţii de finalizare sub aspect
pragmatic a propunerilor din Raportul final, iar cei de la Institut
şi-au propus să devină o interfaţă ad-hoc a Parchetului pe segmentul
victimelor fostului regim. În martie 2009, guvernul Boc a luat în
discuţie propunerea de unificare a Comisiei prezidenţiale cu stafful
Institutului, Marius Oprea urmând să fie menţinut ca director, iar
comanda politică urmând a fi încredinţată lui V. Tismăneanu în calitate
de preşedinte al Consiliului Ştiinţific. Oprea şi susţinătorii lui din
societatea civilă s-au opus categoric scestui plan, unii dintre membrii
marcanţi ai Consiliului ameninţând cu demisia şi un boicot public. Din
raţiuni de ordin financiar birocratic, dar şi ca expresie a relaţiilor
politice conflictuale, între aripile pro-Băsescu şi pro-liberală, în
luna noiembrie 2009, guvernul Boc a dispus în cele din urmă comasarea
Institutului pentru Condamnarea Comunismului din România (sic) cu
Institutul pentru Memoria Exilului Românesc, concomitent cu lărgirea
numerică a Consiliului. Premierul Boc, fiind vorba de o nouă structură
instituţională, urma fie să numească un nou preşedinte, fie să-l
reconfirme pe Marius Oprea. Sesizând pericolul unei decizii iminente,
grupul lui Marius Oprea a reuşit să impună, în calitate de preşedinte
de onoare cu titlu interimar, pe Dorin Tudoran. Cum acesta are sub
aspectul biografiei politice un statut real de disidenţă în raport cu
fostul regim, Marius Oprea a crezut că prin această mişcare a barat
decisiv ambiţiile lui V. Tismăneanu. Speranţe neîmplinite, cum se
spune. Marius Oprea având informaţtii de ultimă oră despre o iminentă
debarcare de la conducere pentru a fi înlocuit de unul dintre oamenii
lui V. Tismăneanu (acesta nu poate obţine postul neavând cetăţenia
română) a decis să iasă în public pentru a demantela maşinaţiunile
grupului competitor devoalând direct şi la oră de vârf pe posturile de
televiziune implicarea directă şi ambiţiile de control absolut ale
acestuia din urmă.
Ceea ce a urmat aminteşte de celebrele bancuri
georgiene. Pe tabla de şah au apărut piese „noi şi grele“ din aparatul
politic de partid al PD-L, dar şi al PNL, fiecare denigrând cu aplomb
partea adversă. Când urmăreşti însă, dacă nu ai altceva mai bun de
făcut, argumentaţia telectuală a combatanţilor, te apucă râsu’-plânsu’,
cum se spune. Spectacol tipic dâmboviţean cu caţavenci, tipăteşti,
zoici şi cetăţeni turmentaţi cât cuprinde. Voi oferi spre ilustrare
doar câteva mostre ale producţiei cerebrale ale acestei „elite
telectuale“ ce domină discreţionar, din păcate, câmpul renaşterii
conştiinţei democratice naţionale.
(va urma)
Scris de Dr. Liviu Turcu
Citeaza acest articol pe saitul tau
CURENTUL Pdf
Vineri, 14 iunie, ora 13.00, la Muzeul Unirii din Iași: Părintele Hariton
Negrea, Maica Justina Bujor, scriitoarea Magda Ursache și mărturisitorul
Marin Răducă participă la Conferința MOȘTENIREA PĂRINTELUI JUSTIN și
Lansarea de carte „DUHOVNICUL – 100 de ani cu Părintele Justin. 100 de
portrete de Cristina Nichituș Roncea”
-
“UNITATE, POCĂINŢĂ, ASCULTARE ŞI RUGĂCIUNE” Sub aceste cuvinte de foc
lăsate românilor de bunul Părinte Justin de la Petru Vodă, anul acesta
celebrăm Cente...
5 years ago
No comments:
Post a Comment