EMINESCU
POET NAŢIONAL
CU
VIZIUNE RELIGIOASĂ
Marele nostru poet naţional a generat,
dintotdeauna, analize şi aprecieri din partea multor împătimiţi ai ştiinţei
literelor şi cunoscători ai tainelor sufleteşti/spirituale, însă de puţine ori
am văzut discutându-se de aplecarea poeziei româneşti spre
partea religioasă a fiinţei naţionale. De prea puţine ori s-a vorbit de
iubirea, în sensul deschiderii spre cunoaştere, pe care acesta a împărtăşit-o
istoriei, tradiţiilor şi teritoriului românesc.
În operele sale, Eminescu a plâns
dramele poporului român, dintre care s-au distins pierderea a două teritorii cu
suflet românesc, Basarbia şi Bucovina, dar a şi slăvit actul sfânt al Învierii,
căutând refugiu în liniştea duhovnicească, pentru a putea simţii româneşte,
chiar şi după moarte. Putem din această perspectivă să-l înţelegem pe Eminescu
ca .
Marele nostru poet poate fi
considerat un vizionar, deoarece s-a angajat în istorie, cu credinţa că existenţa
fiecăruia are un sens şi lumea înaintează spre o finalitate luminoasă. El a
intrat în lupta de zi cu zi pentru a aboli răul şi minciuna, nepăsarea şi
scârba, ura şi necinstea. Ca poet vizionar nu s-a dat bătut nici în ruptul
capului de a înfăptui cu dragoste, de a se jertfi de bunăvoie spre propăşirea
unei comunităţi de fraţi, românii de oriunde s-ar afla.
Pentru a-l înţelege din
postura de poet naţional, este de
ajuns să reluăm cugetările sale, susţinute de date istorice de netăgăduit,
privind soarta celor două teritorii româneşti Bucovina şi Basarabia.
În 11 aprilie 1878, poetul
evidenţia fără tăgadă că „Bucovina a fost
despărţită de la trupul Moldovei, de stăpânire nemţească, iar românul îşi va
aduce aminte fără de jignire vremea nenorocită, în care s-a petrecut această
rupere în două bucăţi a Moldovei. Atunci ţara era secată de puteri,
dezorganizată, părăsită şi lipsită de povaţa unui domn firesc. Chiar şi în
aceste împrejurări însă, fruntaşii ei şi-au făcut, după putinţa timpului,
datoria şi nu au dat faptei împlinite, prin învoirea lor, sfinţenia morală (….).
Fără de învoirea lor,
moldovenii au fost dezbinaţi şi pentru aceea până în ziua de astăzi ei şi-au
păstrat dreptul de ase simţi uniţi.
Bucovina a rămas încă o ţară
românească, o parte din Moldova. Şi nimeni nu poate să-i învinovăţească pe
moldoveni pentru aceasta, fiindcă ei niciodată nu au renunţat la dreptul de a
se simţi membri ai aceleiaşi individualităţi sociale.
Cu totul altfel ar fi, dacă
moldovenii ar fi consfinţit, prin învoirea lor, fapta împlinită. Atunci
moldovenii din Bucovina, priviţi ca o parte pierdută, s-ar privi înşişi ca o parte
părăsită a poporului român.
Nu avem dreptul de a ceda, ori
de a consimţi la cedare sau sta la târguială asupra vetrei strămoşilor noştri.
Dacă nu am putut păstra întreagă moşia rămasă de la părinţii noştri, ne-am
păstrat şi voim să ne păstrăm conştiinţa întăritoare că ne-am făcut datoria şi
că nu din vina noastră, nu cu învoirea noastră a fost ştirbită”
Cu claritatea unui poet naţional cu
viziune religioasă, Eminescu ne îndeamnă spre păstrarea simţirii româneşti şi
respingerea încercărilor de a mânji cu vină conducătorii din acea perioadă grea,
cum că ar fi renunţat la credinţa românească de unitate, chiar el susţinând, cu
responsabilitatea conferită de o bună înţelegere a timpurilor, că suntem un
popor care „am stat aici între turci şi
ruşi, mereu am fost zguduiţi şi mereu suntem apucaţi de puternicul curent (…).
Am fost mereu un zid de despărţire între apus şi răsărit”, devenind astfel
ţinta marilor puteri.
Din această perspectivă, citindu-l pe Eminescu ne
dăm seama că poetul vizionar este cel ce nu disperă că lumea este nedreaptă şi
s-a abătut de la eroism şi echilibru, este cel ce caută cu toată fiinţa bucuria
de a fi în lumină, de a vedea cerul înstelat şi stejarii pe pământ, de a auzi
vântul. Este cel ce biruind atât disperarea cât şi exaltarea bucuriei, se
ridică la înţelepciunea senină şi curată, la echilibrul stelelor, iar cânturile
(poemele) lui sunt putere purificatoare care naşte nădăjduire, singura ce poate
genera iubirea între oameni.
Elocventă
este credinţa poetului în neamul românesc: „Ieşim
întotdeauna la iveală ca un popor întinerit şi plin de putere. N-am cerut niciodată
decât putinţa dezvoltări pacinice, să fim un strat de cultură în această parte
înăsprită a Europei. Nu stăruim decât ca popoarele de la apus să se
încredinţeze că interesele noastre sunt identice cu ale civilizaţiunei şi că
suntem un popor vrednic de misiunea ce ni se cuvine. Dovadă ne este trecutul,
pe care l-am putut purta fără a fi pierdut ceva din individualitatea şi
trăinicia noastră(…)”.
Revenind la postura sa de poet religios, trebuie spus că lui
Eminescu nu-i erau străine sfintele slujbe religioase şi
iubea imnul <Lumină lină>, unul
din cele mai frumoase din cadrul vecerniei Ortodoxe. Acest fapt reiese dintr-un
material publicat sub titlul , în „Telegraful
Român” (Sibiu, 11 ianuarie 1889), în care Arh.BV.Ananie zicea: „În ziua de Sfinţii Voevozi, din anul 1866,
m-a chemat la mânăstirea Neamţului şi l-am spovedit, l-am împărtăşit pe poetul
Mihai Eminescu. Era limpede la minte, numai că, tare posac şi trist. Părinte să
mă îngropi la malul mării şi să fie într-o mănăstire de maici şi să ascult în
fiecare seară cum cântă , mi-a zis ”.
De asemenea, poezia „Învierea”, în care
sunt prezentate antitezele atât de dragi poetului, este un exemplu de viziune
religioasă a poetului. Clipele care preced cea mai mare minune – Învierea din morţi a Domnului – stau sub
pecetea tensiunii dintre contraste, întuneric şi lumină, frig şi viaţă, punând
deci în opoziţie nimicimea umană cu măreţia divină.
Într-un
cadru mistic, poetul descrie atât frumos momentul mult aşteptat, după ce
orologiul sună chemarea „Veniţi de luaţi
lumină/Un clopot lung de glasuri vii de bucurie/Acolo-n altar se uită şi preoţi
şi popor/Văd biruinţa Mântuitorului/Lumina ducând-o
celor din morminte/Cu moartea pe moarte călcând-o/Cântări şi laude-nălţăm/Noi,
Ţie, Unuia/Primindu-l cu psalmi şi ramuri/Cântând aleluia, Cristos a înviat din
morţi/Cu cetele sfinte/Cu moartea pe moarte câlcând-o/Lumina aducând-o celor din morminte”.
Deşi cunoscutul tropar al învierii
foloseşte verbul , poetul utilizează altul, mai dinamic, . Domnul însuşi celor din morminte lumina, adică viaţa,
cu referire clară la dogma creştină ortodoxă a pogorârii la iad a
Mântuitorului, ceea ce face din acest poem un tratat de teologie a Învierii.
În toţi marii poeţi religioşi
„naţionali”, transpare o rânduială a spiritualităţii, o cosmogonie ce se
limpezeşte în jurul Tatălui Ceresc, Părintescului. Cosmogonicul este însă,
numai un moment în evoluţia marelui poet şi anume momentul intrării în putere,
în stăpânirea Logosului (Dumnezeirii) din care se conturează graiul. Ca să
ajungă aici el trebuie să pună stăpânire pe univers prin cuget şi simţire, prin
cunoaşterea care la mare poet este necesitate. El trebuie să devină familiar,
să-şi apropie toate marile viziuni din graiurile ce au lăsat semn în istorie,
el trebuie să se simtă acasă în univers, să se mişte în civilizaţiile şi
culturile lumii.
Mai mult, poezia „Luceafărul” poate fi
văzută ca o poezie religioasă. Iniţial a avut trei variante, deoarece poetului
i-a fost foarte greu să găsească „o prea
frumoasă fată”, spiritual frumoasă şi nu trupeşte.
No comments:
Post a Comment