Pages

Tuesday, June 17, 2008

Sofronie face liste alb-negre

Un scandal fără precedent zguduie la vârf Biserica Ortodoxă Română. Bartolomeu Anania, mitropolitul Clujului, a cerut săptămâna trecută Sfântului Sinod să discute scoaterea din rândurile clerului a mitropolitului Banatului, Nicolae Corneanu, şi retragerea din funcţie a episcopului de Oradea, Sofronie Drincec.
Înalţii prelaţi se fac vinovaţi de săvârşirea Sfintelor Taine alături de greco-catolici, gest de o gravitate excepţională în Biserica Ortodoxă. Şi cu neputinţă de trecut cu vederea…“S-au autopedepsit!”

Vestea a căzut ca un trăsnet. Nimeni nu a mai cerut până acum excluderea din Biserica Ortodoxă Română a unui mitropolit cum este arhierarhul Banatului, Nicolae Corneanu, şi, la alegere, retragerea de bună voie sau “decăderea” cu de-a sila a unui episcop, situaţie în care se află Sofronie Drincec. Propunerea a fost făcută de Bartolomeu Anania, mitropolitul Clujului, Albei, Oradiei şi Maramureşului, supranumit şi “Leul Ardealului” pentru îndârjirea cu care apără tradiţia ortodoxă, iar apoi a fost înaintată Sfântului Sinod. Bartolomeu îl acuză răspicat pe Corneanu că s-a împărtăşit în timpul unei slujbe greco-catolice, din acelaşi potir cu clericii Bisericii Unite cu Roma, iar pe Sofronie Drincec că a sfinţit Agheazma Mare, de Bobotează, alături de episcopul greco-catolic al Oradiei, Virgil Bercea.
Cele două înalte feţe bisericeşti au comis astfel vina de “înaltă trădare” prin încălcarea jurământului hirotoniei, de a păzi “credinţa ortodoxă”.
Discutată cu uşile închise în şedinţa Sinodului Permanent al Bisericii Ortodoxe Române (BOR), desfăşurată pe 8 iunie la mănăstirea Neamţ, propunerea a fost făcută publică chiar de Bartolomeu. “E adevărat că am cerut caterisirea mitropolitului Corneanu şi retragerea episcopului Sofronie. Dar motivele şi le-au creat singuri. Ei nu sunt pedepsiţi de noi, ci s-au autopedepsit”, a declarat săptămâna trecută mitropolitul de la Cluj. Ierarh cu problemeEpiscopul Oradiei, Sofronie Drincec, a intrat în “vizorul” lui Bartolomeu chiar după instalarea în funcţie. Până acum, însă, acesta l-a păsuit cu blândeţe. Pentru început, mitropolitul i-a trecut cu vederea alungarea de către Sofronie Drincec a fostului episcop, Ioan Mihălţan. Apoi, deşi s-a opus ruperii în două a Episcopiei Oradiei şi Sălajului, cerută de Drincec ca să conducă aici singur, Bartolomeu nu a luat nicio măsură. Abia când credincioşii i-au cerut sprijinul pentru soluţionarea conflictului de la Vălanii de Munte, unde ortodocşii s-au opus retrocedării unei biserici greco-catolice, iar el a trebuit să se deplaseze la Oradea, Bartolomeu l-a mustrat părinteşte pe episcop, spunând că situaţia trebuia gestionată cu “mai multă înţelepciune”.
Mitropolitul a răbufnit însă pe faţă după ce a aflat că, de Bobotează, Sofronie Drincec a Sfinţit Agheazma Mare şi a invocat Sfântul Duh în cadrul unei slujbe comune cu episcopul greco-catolicilor, Virgil Bercea. Considerând gestul de o gravitate excepţională, Bartolomeu i-a cerut lui Drincec să-şi revizuiască atitudinea, aşa că următoarea slujbă comună a celor doi episcopi, anunţată pentru noaptea de Înviere, n-a mai avut loc. La ieşirea mitropolitului au contribuit, în mod cert, şi cele două memorii trimise de preoţii din zona Beiuşului şi din zona Marghita. Aceştia reclamă faptele de care Înalt Prea Sfinţitul ştia deja: atitudinea arogantă şi dictatorială a lui Sofronie, refuzul de a-şi primi preoţii în audienţă, cultul personalităţii, anturajul format din călugări cu o moralitate îndoielnică şi numirea unui preot greco-catolic peste parohia ortodoxă din Girişul Negru. Iar lista ar putea continua…

Frica de mazilire

Ameninţat, Sofronie Drincec este hotărât să lupte pentru funcţie. Săptămâna trecută a fost una plină şi agitată pentru episcop, care a organizat şedinţe cu preoţii bihoreni, făgăduindu-le marea cu sarea. Luni s-a întâlnit cu preoţii din Protopopiatul Oradea, marţi a fost la Beiuş, miercuri la Tinca, joi la Marghita. După un an de la instalare, perioadă în care şi-a ameninţat preoţii cu caterisirea, brusc, Sofronie şi-a arătat faţa blândă şi le-a promis că le va da dreptul să lucreze pământurile bisericii, că va ajuta parohiile sărace şi va aloca materiale de construcţii pentru cele ce zidesc biserici noi. Această bunăvoinţă trebuia însă răsplătită. Feţele bisericeşti au fost puse să semneze tabele prin care îşi susţin “adeziunea faţă de Drincec şi dezacordul faţă de faptul că este criticat în presă”.
Motivul a fost invocat chiar de Drincec: “Nu se cade ca ierarhul locului să fie schimbat după numai un an”. Deşi majoritatea preoţilor au semnat pentru susţinerea sa, mulţi văd gestul ca un semn de slăbiciune. Cu atât mai mult cu cât Prea Sfinţitul a subliniat la fiecare întâlnire: “V-am obligat eu să iscăliţi? Voi aţi semnat din proprie iniţiativă!”

Suspans total

BIHOREANUL a aflat că Sofronie adună adeziuni în zadar. “Toate tabelele din lume nu au nicio valoare în faţa Sfântului Sinod, care este singurul organ abilitat să decidă soarta episcopului şi peste voinţa căruia nu poate nimeni trece”, a explicat un preot sub protecţia anonimatului.
Bogdan Ivanov, purtătorul de cuvânt al Mitropoliei Clujului, Albei, Crişanei şi Maramureşului, susţine că s-ar putea ca propunerea mitropolitului Bartolomeu să fie ignorată de forul superior al BOR. “E prematur să discutăm despre ce se va întâmpa. Până acum a fost formulată o propunere şi atât. Sfântul Sinod va hotărî dacă acesta va fi şi pusă în discuţie”, spune Ivanov.Ca de obicei, nici reprezentanţii Episcopiei Oradiei nu zic mai multe. “Poziţia Episcopiei coincide cu cea a Patriarhiei. Noi nu avem nimic de adăugat”, a declarat vinerea trecută diaconul Cristian Rus, purtătorul de cuvânt al Eparhiei.
Într-un comunicat dat publicităţii joia trecută, Patriarhia făcea apel la clerici şi credincioşi, recomandând “abţinerea de la manifestări sau demonstraţii publice animate de duh lumesc”. Mai mult, avertizează clar că “problemele bisericeşti trebuie rezolvate în forurile bisericeşti competente, care au datoria de a formula şi de a promova reguli adecvate de conduită liturgică şi canonică a ierarhilor, preoţilor, diaconilor şi credincioşilor laici, în ceea ce priveşte relaţiile interne bisericeşti, precum şi atitudinea faţă de alte culte religioase”. Aşadar, Biserica poate fi uneori misterioasă în deciziile ei şi, de acum, rămâne de văzut în ce fel se va dezlega această taină...

No comments: