Scris de George Roncea
O afacere gigantică pe piaţa media - măsurarea audienţei - se află în
måinile unei firme al cărei nume este legat de un personaj implicat
direct în activitatea unui trust de presă, căsătorit chiar cu o
prezentatoare cunoscută a Trustului eolian, unde este de asemenea
frecvent invitat, pe post de „analist“. Cosmin Alexandru, microsociolog
cu o meserie incertă, de „sfătuitor de business-meni“ (?), fost cap de
partid de lift (URR), emanat din siajul lui Emil Constantinescu zis Milu, a fost
co-fondator şi managing director al GfK România - Institut de Cercetare
de Piaţă între 1992 şi 2005. Mai are însă în continuare birou la sediul
firmei şi încă lucrează cu Gfk pe proiecte de consultanţă. Căsătorit cu
Liana Pătraş, militant al Voxpublica, aşa-zisa platformă online a
Trustului Realitatea, Cosmin Alexandru centrează şi dă cu capul, după
cum se vede mai ales la poarta Realităţii, unde, tot pe Vox Publica, ii apar elucubratiile din revista GDS "22". Tot el, respectiv GfK-ul său
de suflet, măsoară audienţa postului de care este atåt de legat, tot
sufleteşte, dar şi a altor posturi TV, şi publică rezultatele de care
depind foarte mulţi bani, care n-au nicio treabă cu cele sufleteşti.
Cifrele de audienţă sunt importante, pe de o parte, pentru strategia de
programe (posturile de televiziune îşi planifică astfel emisiunile în
grilă), iar pe de altă parte, pentru vånzările de publicitate. În
funcţie de audienţa postului, se calculează cåt costă o reclamă TV.
Piaţa totală de publicitate TV este estimată la peste 200 milioane de
euro.
GfK
România măsoară audienţele TV pentru perioada 2008-2011, în baza unui
contract în valoare de 7,9 milioane de euro, semnat cu Asociaţia Romånă
pentru Măsurarea Audienţelor. ARMA are drept membri 44 de posturi TV,
35 de agenţii de media/ publicitate şi 11 clienţi de publicitate.
GfK, acuzat de măsluirea audienţelor în 2009
Fluctuaţii
ciudate ale audienţelor au determinat, în ianuarie 2009, Societatea
Romånă de Televiziune (SRTv) să anunţe că intenţionează să acţioneze în
instanţă compania GfK România, pe motiv că datele furnizate nu ar fi
cele conforme cu realitatea.
Surse din televiziunea publică
susţineau atunci că audienţa posturilor este mult mai ridi-cată decåt
cea prezentată în analiza GfK, iar asta s-ar datora faptului că nu au
fost livrate constant datele pentru 1.200 de gospodării (aşa cum
prevede contractul), ci doar pentru vreo 600-800. Astfel, încasările
din publicitate erau mai mici în 2008 decåt în 2007 (cånd furnizorul
datelor despre audienţe era TNS-AGB), deşi au fost difuzate evenimente
foarte importante, precum Campionatul European de Fotbal - Euro 2008 şi
Jocurile Olimpice de la Beijing. În aceste condiţii, SRTv intenţiona
să-şi recupereze în instanţă „prejudiciile“ cauzate de GfK România. S-a
lansat informaţia, la vremea aceea, că un audit făcut de CESP, o firmă
din Franţa, a descoperit pro-bleme grave ale măsurării TV realizate de
GfK. Citându-se surse ARMA, pe blogul lui Tolontan, se afirmă că
audienţa raportată pe anumite canale este deformată! Teoria conform
căreia măsurarea audienţelor TV în Romånia nu se face tocmai corect, ci
există manipulări a măsurătorilor a mai fost luată în discuţie
ocazional, dar despre anunţatul proces dintre SRTv şi GfK nu s-a mai
auzit nimic.
Un posibil răspuns al dezangajării instituţiei publice
în această problemă ar fi factorul politic. TVR-ul s-a dovedit un
instrument politic subordonat servil PSD-ului, prin Alexandru Sassu. Şi
Cosmin Alexandru face parte dintr-o „confrerie“ media, Trustul
Realitatea, tot un instrument media subordonat total intereselor PSD,
via Sorin Ovidiu Vîntu.
„Cherchez la femme“ ori cherchez la Vîntu?
Ca
instrument de realizare a scopurilor patronului, implicat făţiş în
politică, această televiziune, împreună cu întreaga armată de redactori
şi tehnicieni, s-a aflat nu în slujba interesului public şi al
informării corecte a cetăţeanului, ci în slujba exclusivă a
candidatului PSD Mircea Geoană, invitatul permanent la SPA-ul din
reşedinţa lui SOV din strada Paris.
Mandatul GfK, actual furnizor
unic de audienţe TV, se va încheia anul viitor, dar Consiliul Naţional
al Audiovizualului pregăteşte deja caietul de sarcini al licitaţiei
care va urma să aibă loc în decembrie 2011.
Poate ar fi utilă
introducerea în caietul de sarcini şi a unor pasaje referitoare la
conflictul de interese. Nu punem în discuţie ce se întâmplă în familia
cuplului Pătraş - Alexandru, deşi „cherchez la femme“ este o vorbă cu o
îndelungată istorie. În vechime, se credea că femeia ar fi cheia
oricărui mister, noi nu suntem atât de siguri că mai este obiectivă o
astfel de idee.
Ceea ce se ştie cu precizie este că Realitatea TV a
început să crească în 2008, brusc, misterios, odată cu apariţia firmei
care a fost condusă de Cosmin Alexandru, pe post de „măsurător“ al
audienţelor televiziunilor. Legătura de familie pe linie de Trust
eolian a fostului director de la GfK, cu scaun încă în firmă, nu a
făcut de fapt decât să consfinţească un alt tip de confinii ideologice
şi de clan promovate pe platforma Trustului Realitatea a lui Sorin
Ovidiu Vîntu.
Citeaza acest articol pe saitul tau
OCHII PĂRINTELUI JUSTIN. Privirea Duhovnicului României în fotografiile
Cristinei Nichituș Roncea. 101 ani de la nașterea Mărturisitorului de la
Petru Vodă
-
A privi în ochi Sufletul iradiază din trup, din chip, se face auzit prin
grai, dar mai ales se revarsă din privire. Cugetele noastre, faptele
noastre ne zu...
4 years ago
No comments:
Post a Comment