Pages

Thursday, February 4, 2010

CINE UMFLA CU POMPA REALITATEA TV? De la GfK la GDS, de la Milu la URR, de la "22" la Vox Publica, Cosmin Alexandru a reusit sa o vrajeasca pe Liana Patras dar si pe seful ei, Sorin Ovidiu Vintu

Scris de George Roncea
O afacere gigantică pe piaţa media - măsurarea audienţei - se află în måinile unei firme al cărei nume este legat de un personaj implicat direct în activitatea unui trust de presă, căsătorit chiar cu o prezentatoare cunoscută a Trustului eolian, unde este de asemenea frecvent invitat, pe post de „analist“. Cosmin Alexandru, microsociolog cu o meserie incertă, de „sfătuitor de business-meni“ (?), fost cap de partid de lift (URR), emanat din siajul lui Emil Constantinescu zis Milu, a fost co-fondator şi managing director al GfK România - Institut de Cercetare de Piaţă între 1992 şi 2005. Mai are însă în continuare birou la sediul firmei şi încă lucrează cu Gfk pe proiecte de consultanţă. Căsătorit cu Liana Pătraş, militant al Voxpublica, aşa-zisa platformă online a Trustului Realitatea, Cosmin Alexandru centrează şi dă cu capul, după cum se vede mai ales la poarta Realităţii, unde, tot pe Vox Publica, ii apar elucubratiile din revista GDS "22". Tot el, respectiv GfK-ul său de suflet, măsoară audienţa postului de care este atåt de legat, tot sufleteşte, dar şi a altor posturi TV, şi publică rezultatele de care depind foarte mulţi bani, care n-au nicio treabă cu cele sufleteşti. Cifrele de audienţă sunt importante, pe de o parte, pentru strategia de programe (posturile de televiziune îşi planifică astfel emisiunile în grilă), iar pe de altă parte, pentru vånzările de publicitate. În funcţie de audienţa postului, se calculează cåt costă o reclamă TV. Piaţa totală de publicitate TV este estimată la peste 200 milioane de euro.
GfK România măsoară audienţele TV pentru perioada 2008-2011, în baza unui contract în valoare de 7,9 milioane de euro, semnat cu Asociaţia Romånă pentru Măsurarea Audienţelor. ARMA are drept membri 44 de posturi TV, 35 de agenţii de media/ publicitate şi 11 clienţi de publicitate.

GfK, acuzat de măsluirea audienţelor în 2009

Fluctuaţii ciudate ale audienţelor au determinat, în ianuarie 2009, Societatea Romånă de Televiziune (SRTv) să anunţe că intenţionează să acţioneze în instanţă compania GfK România, pe motiv că datele furnizate nu ar fi cele conforme cu realitatea.
Surse din televiziunea publică susţineau atunci că audienţa posturilor este mult mai ridi-cată decåt cea prezentată în analiza GfK, iar asta s-ar datora faptului că nu au fost livrate constant datele pentru 1.200 de gospodării (aşa cum prevede contractul), ci doar pentru vreo 600-800. Astfel, încasările din publicitate erau mai mici în 2008 decåt în 2007 (cånd furnizorul datelor despre audienţe era TNS-AGB), deşi au fost difuzate evenimente foarte importante, precum Campionatul European de Fotbal - Euro 2008 şi Jocurile Olimpice de la Beijing. În aceste condiţii, SRTv intenţiona să-şi recupereze în instanţă „prejudiciile“ cauzate de GfK România. S-a lansat informaţia, la vremea aceea, că un audit făcut de CESP, o firmă din Franţa, a descoperit pro-bleme grave ale măsurării TV realizate de GfK. Citându-se surse ARMA, pe blogul lui Tolontan, se afirmă că audienţa raportată pe anumite canale este deformată! Teoria conform căreia măsurarea audienţelor TV în Romånia nu se face tocmai corect, ci există manipulări a măsurătorilor a mai fost luată în discuţie ocazional, dar despre anunţatul proces dintre SRTv şi GfK nu s-a mai auzit nimic.
Un posibil răspuns al dezangajării instituţiei publice în această problemă ar fi factorul politic. TVR-ul s-a dovedit un instrument politic subordonat servil PSD-ului, prin Alexandru Sassu. Şi Cosmin Alexandru face parte dintr-o „confrerie“ media, Trustul Realitatea, tot un instrument media subordonat total intereselor PSD, via Sorin Ovidiu Vîntu.

„Cherchez la femme“ ori cherchez la Vîntu?
Ca instrument de realizare a scopurilor patronului, implicat făţiş în politică, această televiziune, împreună cu întreaga armată de redactori şi tehnicieni, s-a aflat nu în slujba interesului public şi al informării corecte a cetăţeanului, ci în slujba exclusivă a candidatului PSD Mircea Geoană, invitatul permanent la SPA-ul din reşedinţa lui SOV din strada Paris.
Mandatul GfK, actual furnizor unic de audienţe TV, se va încheia anul viitor, dar Consiliul Naţional al Audiovizualului pregăteşte deja caietul de sarcini al licitaţiei care va urma să aibă loc în decembrie 2011.
Poate ar fi utilă introducerea în caietul de sarcini şi a unor pasaje referitoare la conflictul de interese. Nu punem în discuţie ce se întâmplă în familia cuplului Pătraş - Alexandru, deşi „cherchez la femme“ este o vorbă cu o îndelungată istorie. În vechime, se credea că femeia ar fi cheia oricărui mister, noi nu suntem atât de siguri că mai este obiectivă o astfel de idee.
Ceea ce se ştie cu precizie este că Realitatea TV a început să crească în 2008, brusc, misterios, odată cu apariţia firmei care a fost condusă de Cosmin Alexandru, pe post de „măsurător“ al audienţelor televiziunilor. Legătura de familie pe linie de Trust eolian a fostului director de la GfK, cu scaun încă în firmă, nu a făcut de fapt decât să consfinţească un alt tip de confinii ideologice şi de clan promovate pe platforma Trustului Realitatea a lui Sorin Ovidiu Vîntu.
Citeaza acest articol pe saitul tau

No comments: