Nu mă aşteptam ca propunerea domnului Alexandru Florin Ţene privind
canonizare lui Eminescu să stârnească atâta vâlvă în presa naţională şi
în mediul literar din România. Mă aşteptam însă la reacţii miştocăreşti
şi la replici date din fundul minţii. Previzibil, Mircea Dinescu a
considerat că ar fi potrivit, prin statutul său autoasumat de poet, să
se pună pe aceeaşi treaptă cu marele poet naţional şi să declare: “Am
şi eu speranţe că voi călca pe urmele mai tânărului meu coleg, mai
tânăr cu 100 de ani ca mine, şi că urmaşii Patriarhului mă vor
blagoslovi cu titlul de sfânt”. O declaraţie tipică de mârlan care
face haz de toate, întocmai ca un personaj caragialesc, frustrat şi
plin de sine. De altfel, mişto-ul nici nu este o pornire
specific românească. Umorul sincer şi haz-ul de necaz sunt specifice
românilor, ca proiecţii a unei firi contemplative care nu se lasă
doborâtă în faţa greutăţilor. Dar miştocăreala dinesciană, fără limite
şi fără “lucruri sfinte” este mai mult un obicei ţigănesc, un obicei
lipsit de orice valoare spirituală şi culturală. O regurgitare a
frustrării personale, un act grotesc şi retardat.
O reacţie mai domoală, însă în aceeaşi tonalitate, a venit şi din
partea scriitorului clujean Cristian Teodorescu, care a afirmat că
însuşi Eminescu ar fi făcut haz de o asemenea propunere: “Eu cred că nu ar trebui să ne pierdem simţul măsurii. Primul care ar făcut haz de aşa ceva cred că ar fi fost Mihai Eminescu însuşi. Mi se pare o idee tristă şi încă o dovadă a lipsei de măsură de care suferim în ultimii ani”.
Este evident că nu putem presupune daca Eminescu ar fi făcut sau nu haz
de o asemenea propunere, trăind în vremurile noastre, însă putem fi
siguri că privind acutala societate românească şi mediul politic, ar fi
scris articole la fel de acide şi de acuzatoare. Jurnaliştii Ovidiu
Nahoi şi Ioan T. Morar s-au arătat mai surprinşi de existenţa Ligii
Scriitorilor din România şi de “tupeul” acesteia de a face o asemenea
propunere! Este de înţeles şi acest lucru, pentru nişte indivizi mai
familiarizaţi cu cultura marca UTC şi obişnuiţi să fie singurii
formatori de opinie, plătiţi regeşte de Vântu.
Aici stă cheia acestei propuneri, de fapt. În ultimii ani a început
să se discute tot mai mult despre adevăratul Eminescu: Eminescu
gazetarul, Eminescu omul politic, Eminescu naţionalistul. Trei aspecte
esenţiale ale vieţii sale care au fost pur şi simplu îngropate de
Maiorescu, creându-i marelui om Eminescu o imagine exclusivă de mare
poet romantic, trubadur prin ţară şi veşnic îndrăgostit şi patetic.
Această imagine a fost perpetuată şi de regimul comunist, la fel ca
multe alte stereotipuri care serveau doctrinei de partid. Am ajuns în
anul 1989 cu o întreagă pleiadă de oameni de cultură şi oameni de ţară
care nu mai semănau deloc cu originalele. O reabilitare a patrimoniului
nostru cultural şi politic nu a fost posibilă nici după Revoluţie,
moştenirea noastră genetică fiind înlocuită rapid cu un import
umanisto- europenisto- soroşist. Puţine au fost vocile care au încercat
să ne readucă valorile în mijlocul nostru. Răposatul Artur Silvestri,
Nae Georgescu, Theodor Codreanu şi Al. Florin Ţene sunt doar câţiva
dintre cei care şi-au făcut o misiune de a restabili adevărul istoric
în ceea ce îl priveşte pe Mihai Eminescu.
În general, când este vorba de o propunere de canonizare, cei care
sunt cei mai îndepărtaţi de credinţă şi religie sunt primii care vin cu
argumente teologice. Este un paradox care ţine mai mult de un sentiment
de frustrare pe care îl încearcă respectivii. S-a întâmplat la fel şi
în cazul canonizării lui Ştefan cel Mare, acum şi Sfânt. S-au adus
contra-argumente ce ţin mai degrabă de viaţa de budoar a domnitorului
şi de spiritul vremii: că ar fi avut mulţi copiii nelegitimi, că ar fi
fost iute la mânie şi degrabă vărsător de sânge. Însă decizia finală a
fost a Patriarhiei, singura instanţă capabilă să ia o hotărâre. Doar
forul suprem al Bisericii Ortodoxe este capabil să pună în balanţă
viaţa de om, cu realizările care au dăinuit peste veacuri. Şi în cazul
lui Ştefan cel Mare, mănăstirile ctitorite şi lupta sa pentru păstrarea
identităţii naţionale şi a credinţei strămoşeşti l-a calificat pentru a
fi considerat sfânt. În istoria ortodoxiei sunt multe exemple de sfinţi
şi mucenici a căror viaţă este puţin cunoscută, însă au intrat Sinaxar
după ce şi-au dat viaţa pentru Hristos. Că înainte au dus o viaţă plină
de vicii sau că nu au excelat prin smerenie, nu a constituit un
argument pentru neintrarea lor în istoria ortodoxiei.
A discuta în acest moment în termenii propuşi de Mircea Dinescu este
totuna cu a coborâ personalitatea lui Eminescu la nivelul jegului
dâmboviţean şi ateismului comunist. Mircea Dinescu, fost secretar UTC
al USR, absolvent al Şcolii de cadre a PCR “Ştefan Gheorghiu”, poetul
de curte şi lingău al lui Ceauşescu, nici măcar nu se află în acelaşi
plan cu Eminescu şi generaţia sa. Faptul că Dinescu scrie poezii nu e
totuna cu actul creator universal şi sacru al creaţiei lirice
eminesciene. Iar să ne uităm în gura unui fost cadru comunist, invetat
după 1989 ca dizident, este a accepta o luptă între ateismul şi
materialismul dialectic al securiştilor comunişti şi credinţa şi
naţionalismul lumii culturale de dinainte de al doilea război mondial.
Este o falsă dispută. Este, de fapt, lătratul frustrat al unei găşti de
neoameni goi spiritual, nemulţumiţi de umbra care o aruncă asupra lor
readucerea în atenţia publică a unei personalităţi gigantice, a unui
exponent a culturii româneşti autentice, a jurnalismului responsabil şi
a naţionalismului militant.
Dacă Patriarhul Daniel va considera că Eminescu merită un loc în
panteonul sfinţilor din calendarul ortodox românesc, rămâne de văzut.
Însă Eminescu şi-a câştigat deja un loc în istoria şi cultura acestei
ţări, un loc care nu îi poate fi luat. Şi mai mult, şi-a câştigat un
loc de cinste în inimile tuturor românilor care i-au înţeles adevărata
personalitate şi i-au acceptat dinamismul implicării sociale şi
politice ca pe o calitate intrinsecă a oricărui “bun român”.
George Bara / NapocaNews
OCHII PĂRINTELUI JUSTIN. Privirea Duhovnicului României în fotografiile
Cristinei Nichituș Roncea. 101 ani de la nașterea Mărturisitorului de la
Petru Vodă
-
A privi în ochi Sufletul iradiază din trup, din chip, se face auzit prin
grai, dar mai ales se revarsă din privire. Cugetele noastre, faptele
noastre ne zu...
4 years ago
No comments:
Post a Comment