Pages

Tuesday, July 29, 2008

In acelasi timp cu potopul venit din Ucraina, Kievul continua lucrarile la Canalul Bastroe, sfidand din nou Romania si organismele international

In problema construirii canalului Bastroe, Bucurestii si Kievul sunt departe de o intelegere amiabila. La nivel diplomatic lucrurile par a fi roz, cu vizite bilaterale in care cele doua ministere isi fac promisiuni de rezolvare a problemei si de respectare a intereselor fiecarei parti. Jocul de-a "construiesc, ba nu construiesti !" intre Ucraina si Romania pe de o parte si Ucraina si forurile internationale pe de cealalta parte, pare sa nu aiba nici o finalitate, continuand pe acelasi ton sisific sa mentina tensiune pe relatia Bucuresti-Kiev. Un nou episod din serialul "Romania vs Ucraina via Bastroe" pare sa se deruleze. Astfel, Ucraina a notificat Romania ca efectueaza incepand cu luna iulie "lucrari de dragare la bratul Chilia" in cadrul proiectului Bistroe, a declarat pentru NewsIn purtatorul de cuvint al MAE, tara vecina sfidand astfel avertismentele forurilor internationale si incalcandu-si angajamentele asumate. Ucraina a realizat la sfarsitul saptamanii trecute lucrari semnificate la Canalul Bistroe, au declarat luni pentru NewsIn surse bine informate. La solicitarea NewsIn, Ministerul Afacerilor Externe a confirmat ca autoritatile romane au fost "notificate recent" in acest sens."Ministerul Mediului si Dezvoltarii Durabile, responsabil pentru cooperarea bilaterala cu Ucraina in domeniul gestionarii apelor de frontiera, a primit recent o notificare din partea institutiei similare ucrainene, potrivit careia intentioneaza sa demareze lucrari de dragare a bratului Chilia, in cadrul proiectului caii navigabile de mare adancime Dunare - Marea Neagra (proiectul "Bistroe"), incepand cu cel de-al treilea trimestru al anului 2008", a declarat Cosmin Boiangiu, purtatorul de cuvant al MAE. In reactie la aceasta notificare, Romania a cerut Ucrainei "sa se abtina" de la orice activitate care ar contrazice recomandarile forurilor internationale sau care ar insemna incalcarea angajamentelor asumate de Ucraina in repetate randuri, chiar si cu ocazia vizitei recente la Kiev a ministrului afacerilor Externe roman, Lazar Comanescu. "Partea romana a transmis partii ucrainene ca se asteapta ca aceasta sa se abtina de la orice activitate unilaterala in cadrul proiectului de creare a caii navigabile Dunare-Marea Neagra (proiectul "Bastroe"), conform angajamentelor bilaterale si internationale asumate, reconfirmate inclusiv cu ocazia vizitei recente la Kiev a ministrului afacerilor externe roman", a spus purtatorul de cuvant al Ministerului de Externe. Potrivit oficialului MAE, autoritatile romane responsabile "vor urmari in continuare cu atentie" evolutiile in acest caz.Kievul ignora constant si constient avertismentele tuturor forurilor internationale
Anuntul Ucrainei contrariaza cu atat mai mult cu cat pozitiile adoptate recent de foruri internationale in problema Bistroe au fost coerente. Astfel, Ucraina a fost avertizata recent de mai multe organizatii si parti participante la conventii internationale (Conventia Espoo, Conventia Berna, Conventia Aarhus, Conventia de la Ramsar, UNESCO, Comisia Internationala pentru Protectia Fluviului Dunarea) sa inceteze lucrarile la Canalul Bistroe. Studiile efectuate de aceste organizatii aratau ca acest canal are impact negativ asupra ecosistemului Deltei Dunarii. Astfel, statele membre ale Conventiei de la Aarhus au constatat la mijlocul lunii iunie ca, prin construirea canalului Bistroe, Ucraina nu si-a indeplinit obligatiile internationale ce ii revin in temeiul acestui document si au adoptat un avertisment adresat Kievului. Avertismentul adresat Ucrainei va intra in vigoare in cazul in care, pana la data de 1 ianuarie 2009, Kievul nu va intreprinde o serie de masuri menite sa asigure o implicare efectiva a publicului atat din Ucraina, cat si din statele afectate prin luarea deciziilor referitoare la proiectul Bistroe. Conform regulilor Conventiei, statele parti recurg la aceasta masura in cazul in care un anumit stat ignora, in mod repetat, normele internationale. In mai, Kievul a primit un avertisment si din partea statelor-parti ale Conventiei Espoo, care, de asemenea, au constatat ca Ucraina nu si-a respectat obligatiile ce ii reveneau construind Canalul Bistroe. in consecinta, potrivit acestui avertisment, Kievul trebuie sa-si anuleze decizia de finalizare a proiectului pana la 31 octombrie 2008. De altfel, Kievul anuntase in cadrul reuniunii Espoo de la Bucuresti ca va opri lucrarile la Canalul Bistroe pana la gasirea unei solutii care sa fie in conformitate cu prevederile Conventiei - sa nu afecteze mediul si sa fie acceptata si de statele afectate. Ucraina s-a declarat deschisa sa supuna proiectul unei expertize independente, dorind sa dovedeasca faptul ca adopta o pozitie constructiva. In iunie, parlamentarii Consiliului Europei, reuniti la Strasbourg, au cerut si acestia printr-o recomandare sistarea lucrarilor la Canalul Bistroe si infiintarea Euroregiunii Marii Negre, in conditiile in care spatiul pontic risca un dezastru ecologic, fiind necesara o consolidare a cooperarii tarilor riverane. Solicitarea parlamentarilor din Consiliul Europei a fost inscrisa in recomandarea "Combaterea degradarii mediului in Marea Neagra", adoptata la 23 iunie 2008 de catre plenul Adunarii Parlamentare a Consiliului Europei (APCE), in baza raportului deputatului roman Laurentiu Mironescu.SfidareAutoritatile ucrainene par sa incalce si angajamentele recente pe care si le-au asumat in fata delegatiei romane conduse de ministrul de externe Lazar Comanescu, care s-a aflat la Kiev la 18 iulie. Partea ucraineana a asigurat atunci ca "nu are nicio intentie de a-si incalca obligatiile fata de prevederile internationale" in ceea ce priveste proiectul Bistroe. Partile au convenit organizarea unei reuniuni a expertilor pe aceasta tema. in replica, ministrul roman declara ca a luat nota "cu satisfactie" de atitudinea Ucrainei prin care se confirma respectarea deciziilor forurilor internationale, mai ales a Conventiei de la Espoo, conform careia Ucraina era obligata sa sisteze lucrarile la canalul de mare adancime pe Dunare, intrucat dauna mediului unei zone care face parte din "patrimoniul international". Ucraina a inceput la data de 11 mai 2004, lucrarile de construire a canalului Dunare - Marea Neagra (pe bratele Chilia si Bistroe din Delta Dunarii) si la 26 august 2004 a inaugurat oficial prima etapa. Lucrarile de construire a caii de navigatie au fost reluate in luna noiembrie 2006, o portiune aflata integral pe teritoriul Ucrainei fiind redata navigatiei in luna aprilie 2007.
Madalin NECSUTU /ZIUA Online

No comments: