Pages

Wednesday, April 15, 2009

EFECTUL SAPTAMANII MARI asupra comisarilor europeni: Comisarul European pentru Societatea Informationala si Media avertizeaza asupra Cipurilor RFID


Respectarea vieții private a cetățenilor trebuie să devină o prioritate în era digitală, afirmă comisarul european Viviane Reding
Într-o înregistrare video publicată pe site-ul său astăzi dimineață, Viviane Reding, comisarul european pentru societatea informațională și media, a declarat că europenii trebuie să aibă dreptul să decidă în ce fel sunt utilizate informațiilor lor personale și că Comisia va lua măsuri în cazul în care statele membre UE nu asigură respectarea acestui drept de către noile tehnologii precum publicitatea comportamentală, „cipurile inteligente” RFID sau rețelele sociale online.
„Europenii trebuie să aibă dreptul de a decide în ce fel sunt utilizate informațiile lor personale”, a declarat Viviane Reding, comisarul european pentru societatea informațională și media, anunțând câteva domenii în care Comisia este gata să acționeze pentru a conserva acest drept în contextul în care evoluția tehnologică înlesnește utilizarea, inclusiv abuzivă, de informații cu caracter personal. Viviane Reding a atras atenția că Uniunea Europeană va lua măsuri în cazul în care statele membre nu pun în aplicare normele UE prin care se garantează respectarea vieții personale și care prevăd obligația de a avea acordul persoanei în cauză înainte ca informațiile cu caracter personal care o privesc să poată fi prelucrate.
„Normele europene privind respectarea vieții personale sunt extrem de clare: informațiile cu caracter personal pot fi folosite doar cu acordul prealabil al persoanei în cauză. Nu putem să renunțăm la acest principiu fundamental și să monitorizăm, să analizăm și să arhivăm toate schimburile noastre de informații în schimbul promisiunii de a beneficia de o publicitate „mai pertinentă”! Nu voi ezita să iau măsuri în cazul în care o țară din UE nu își respectă această îndatorire”, a declarat comisarul Reding în mesajul său video.
Viviane Reding a atras atenția și asupra faptului că identificarea prin radiofrecvență (RFID), cipuri inteligente integrate în produse pentru a transmite semnale radio, își va realiza potențialul economic numai „dacă este utilizată de consumator și nu pe consumator. Niciun european nu ar trebui să poate un cip într-un bun pe care îl deține fără să fie informat exact la ce este utilizat și fără să aibă posibilitatea de a alege să renunțe la el sau să îl dezactiveze în orice moment.”
Comisarul a invitat, de asemenea, societățile care dețin rețele sociale să consolideze protecția vieții private în mediul online: „În opinia mea, respectarea vieții private trebuie să fie o prioritate de top pentru furnizorii de rețele sociale și pentru utilizatorii acestora. Cred cu tărie că cel puțin profilurile minorilor trebuie să fie confidențiale în mod implicit și să nu fie la dispoziția motoarelor de căutare pe internet. Comisia Europeană a invitat deja site-urile de socializare în rețea să trateze cu atenție profilurile persoanelor minore, prin auto-reglementare. Dacă este nevoie, sunt gata să duc mai departe acest lucru prin intermediul unor noi norme.”
Context
Directiva UE privind confidențialitatea și comunicațiile electronice impune statelor membre să asigure confidențialitatea comunicațiilor prin interzicerea interceptării și supravegherii ilegale cu excepția cazurilor în care utilizatorii în cauză și-au dat acordul [articolul 5 alineatul (1) din Directiva 2002/58/CE]. Directiva UE privind protecția datelor cu caracter personal precizează că o persoană trebuie să consimtă în mod specific, liber și să fie informată înainte ca informațiile cu caracter personal care o privesc să poată fi prelucrate [articolul 2 litera (h) din Directiva 95/46/CE].
În luna februarie, Comisia a intermediat un acord între 17 mari societăți care dețin rețele sociale în vederea întăririi protecției vieții private, în special în cazul minorilor, pe site-urile de socializare în rețea (IP/09/232). În acest acord, societățile au recunoscut că au răspunderea de a asigura siguranța copiilor și s-au angajat să le permită utilizatorilor, precum și să îi încurajeze pe aceștia să aibă o abordare precaută în ceea ce privește informațiile cu caracter personal și viața privată. La sfârșitul acestei luni, acestea vor informa Comisia în legătură cu strategiile lor individuale de garantare a siguranței și cu modul în care vor pune în practică principiile din acord.
Mesajul video al comisarului Reding este disponibil si la adresa:
http://ec.europa.eu/commission_barroso/reding/video/index_en.htm
ECC Romania
Informaţie furnizată de: Centrul European al Consumatorilor RomâniaData: Bucuresti, 15 Aprilie 2009

Centrului European al Consumatorilor Romania – ECC Romania isi desfăşoară activitatea in Bd. Nicolae Bălcescu nr 32-34, et 4, cu sprijinul Comisiei Europene şi a Guvernului României, prin intermediul Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorului, suportul logistic fiind asigurat de către Asociaţia pentru Protecţia Consumatorilor din Romania.

Date contact
Bd. Nicolae Bălcescu nr 32-34, et 4
Tel 021.315.71.49
Fax 021.311.02.42
office@eccromania.ro
www.eccromania.ro

Pentru orice alte întrebări şi răspunsuri jurnalistice apelaţi numerele de telefon 021.315.71.49, fax 021.311.02.42 sau la adresa de e-mail: laura.pascu@eccromania.ro
Laura Pascu
PR Manager
ECC Romania
0040 213 11 0243
0040 722 653 210

No comments: