Pages

Friday, April 25, 2008

A murit matematicianul gravurii

Marcel Chirnoaga, autorul celei mai importante opere romanesti de la sfarsitul secolului al XX-lea, ciclul de gravuri "Apocalipsa", a murit in Joia Mare, in jurul orei 03.00, in urma unui stop cardio-respirator, pe fondul unei afectiuni pulmonare mai vechi, a declarat Bogdan Oprita, purtatorul de cuvant al Spitalului de Urgenta Floreasca din Bucuresti, unde era internat artistul.

Ganditor (autoportret), 1983
In varsta de 77 de ani, Marcel Chirnoaga se afla internat la sectia de terapie intensiva fiind grav bolnav de mai bine de o luna si jumatate, potrivit Mediafax.
Marcel Chirnoaga a realizat de-a lungul vietii peste 3000 de lucrari - gravuri, desene, picturi, sculpturi - dar a expus mult mai putine. Talentul si foarte buna cotatie plus interesul colectionarilor pentru lucrarile sale, l-au transformat pe maestrul Marcel Chirnoaga intr-un monstru sacru al gravurii romanesti.
Nascut pe 17 august 1930, la Busteni, Marcel Chirnoaga a absolvit in 1952 Facultatea de Matematica si Fizica din Bucuresti, studiind apoi, pe cont propriu, arta. Incepand cu anul 1953, el a fost membru al Uniunii Artistilor Plastici din Romania. Au urmat, de-a lungul anilor, zeci de expozitii de grup si individuale, atat in tara, cat si peste hotare - Stuttgart, Florenta, Sarajevo, New York, Gainesville, Bruxelles, Paris, Padova, Stockholm. Jivaskila, Berlin, Tokyo, Roma, Beijing, Ulan Bator, Moscova, Belgrad, Venetia, Praga, Cairo, Budapesta, Buenos Aires, Geneva, Alexandria, Milano, Montevideo, Cracovia, Köln, Tel Aviv s.a. Printre distinctiile obtinute: Premiul Tineretului al Uniunii Artistilor Plastice, (UAP) (1967), Premiul Käthe Kollwitz, Berlin (1967), Premiul al doilea la Bienala de la Cracovia (1968), Premiul pentru grafica al UAP (1970), Premiul Academiei Romane (1975). In prezent, lucrarile de-ale sale se afla expuse in colectii si muzee din marile capitale ale lumii.
Cand nu-mi plac desenele, le rup
Cu ceva vreme in urma, artistul Marcel Chirnoaga povestea intr-un interviu ca a ajuns sa faca gravura din motive de dosar (din cauza unui unchi declarat vanzator de tara si criminal de razboi "s-au plimbat" pe la puscarie atat maestrul, cat si tatal lui). "Am fost numai anchetati. Si avand eu un dosar asa de bun, am absolvit matematicile si n-am gasit post decat cu chiu, cu vai la meteorologie. Apoi, tot din motive de dosar, a venit un sef care a gasit ca sunt bun de dat afara. Am aflat insa din timp si am demisionat, ca sa nu mi se mai lege o tinichea de coada, care sa zdrangane in dosarul meu. Si am ajuns artist...". Se vedea artist, dar nu credea despre sine ca are si talent. Lucrul asta spune ca i l-au bagat in cap, "pe la 35 de ani", niste colegi, "raposatul State si Vasile Kazar, care imi era profesor la institut". Una dintre principalele muze ale lui Marcel Chirnoaga a fost literatura, el fiind ilustratorul unor texte de referinta - Cantecul lui Roland, tineretea Cidului, Don Quijote, Infernul lui Dante, textele de morala crestina (Vicii si virtuti, Apocalipsa). "Am ilustrat si texte ale lui Mircea Malita, care a studiat matematicile si, calatorind el prin lume, a scris niste amintiri". Marcel Chirnoaga mai spunea ca atunci "cand desenele mele nu-mi plac, le rup, fac altele si nici alea nu-mi plac. (...) Nu e vorba de exigenta, e batranetea. Cand eram tanar, desenam direct pe placa".
Artistul va fi incinerat azi (ora 11.00), la Crematoriul Vitan-Barzesti. "Asa a fost dorinta sa - asa au facut si parintii lui", a declarat Monica Chirnoaga, sotia, adaugand ca "urna cu cenusa sa o voi depune langa cea a partintilor sai". A mai precizat ca maestrul nu a vrut ca trupul sau sa fie depus la sediul Uniunii Artistilor Plastici, deoarece "era impotriva acestor spectacole".
Dumnezeu sa-l odihneasca in pace!

In timp ce unii oameni, ingeri buni ai Romaniei, traiesc si mor modest, altii, ingeri rai ai Romaniei, prefera spectacolele "nationale". Vezi TV-Show-ul Monica si Virgil...

No comments: