Pages

Wednesday, April 23, 2008

„4, 3, 2“ - nu vreau să văd aşa ceva cum nu vreau să mănînc mîncare proastă sau să vorbesc cu proşti

Cineastul Andrzej Zulawski, la Bucureşti, ca invitat al Festivalului B-EST:

"Vă consideraţi un autor?

Nu înţeleg acest cuvînt. Cred în libertate şi atît.

Dintre filmele româneşti, aţi văzut vreunul?

Nu, de acum mulţi ani. Ştiu că există un nou val de cineaşti. Cred că am văzut vreun sfert de oră din filmul lui Mungiu şi n-am vrut văd mai mult. De ce?
Pentru că m-a plictisit de moarte. Nu vreau să văd aşa ceva, am trecut deja prin asta. E o perioadă din viaţa mea, un sistem, nu îmi plac oamenii care exploatează aşa ceva.

Comunismul?

Da, comunismul. Îl exploatează ca să ia Oscarul. Din fericire, n-a reuşit.

Dar a luat Palme d’Or.

Da, l-a luat. Cunosc Cannes-ul prea bine ca să zăbovesc asupra acestui subiect.(…)
Pentru mine, arta care nu produce plăcere nu există. Am trăit suficient ca să pot spune asta. De-asta m-a şi deranjat „4, 3, 2“: e neplăcut, nu vreau să văd aşa ceva cum nu vreau să mănînc mîncare proastă sau să vorbesc cu proşti. Nu pot vedea diferenţa dintre cel mai prost film hollywoodian şi filmele astea, „de artă“. Viaţa e prea scurtă pentru aşa ceva (…) Toată industria este despre sex, e primitivă. De-asta nu mi-a plăcut filmul românesc."

Interviu luat de A. Olivotto si aparut in Cotidianul (ma mir!)

No comments: